Lærer til lærer

Ikke alle talenter keder sig!

I mine øjne er talentplejen yderst vigtigt, hvis Danmark ønsker at udvikle et skolesystem, der skaber elever med høj faglighed. Men frem for alt fordi alle elever fortjener at opleve meningsfuld undervisning, faglig støtte, kompetente lærer der understøtter den enkeltes talent. Dette vil ikke kun give eleverne bedre trivsel, men med tiden vil talenterne også levere exceptionelle præstationer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Torsdag d. 11 dec. afholdte ScienceTalenter den årlige talentkonference, hvor spørgsmålet: "stiller vi krav nok til eleverne? var omdrejningspunktet for talentkonferencen.

Som kommentar til konferencen skriver Mie Borggreen Winther i artiklen "Danske Skoleelever: de faglige talenter keder sig" følgende:"De dygtige elever keder sig i klasseværelset viser en ny undersøgelse. Er det fordi skolen ikke stiller høje nok krav til dem? Det blev diskuteret i går ved en paneldebat på ScienceTalenters årlige konference om talent i skole og uddannelse. Panelet bestod både af repræsentanter fra erhvervslivet, ungdomspolitikere samt formændene for Danske Skoleelever og Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, og det var i høj grad et konsensuspanel, hvor alle var enige om, at tilbuddene til de fagligt stærke elever skal styrkes."

Som udgangspunkt mener jeg, at panelet skriger efter en praktiker, som kan komme eksempler på, hvordan talentdagsordenen kan indrages i folkeskolens hverdag.

Jeg har lektiecafe 2 timer om ugen, her udfordrer 20 sciencetalenter hinanden. Dette sker på tværs af 4., 5. og 6. årgang. I evalueringen af tiltaget udtaler en forældrer sig: "Det har bestemt styrket Magnus interesse for naturfag. Før forløbet talte Magnus ikke det store om naturfag. Den daglige undervisning har inddraget emner om affald og den slags , men ikke på dette niveau.. Det har bestemt givet Magnus et fagligt løft. Han spørger mere til naturfag og glæder sig til science turbohold"

Her kan du se talentcafe'ens hjemmeside: http://soerenpetergustafs.wix.com/talent

Læs mere om talenthold her: www.sciencehvidovre.com