Lærerne har brug for at vide, hvad de skal nedprioritere af arbejdsopgaver, nu når de skal undervise meget mere end tidligere, mener Gordon Ørskov Madsen, overenskomstformand i DLF.

DLF: Mystisk at holde lærernes tid til opgaver skjult

Det er meningsløst, at skolelederne holder antallet af timer afsat til lærernes arbejdsopgaver skjult for lærerne selv. Det mener formanden for overenskomstudvalget i Danmarks Lærerforening, som ikke kendte til de to 'hemmelige' sider af lærernes opgaveoversigter, hvor lederne kan skrive den estimerede tid til hver arbejdsopgave.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hvorfor skal det holdes hemmeligt?", spørger Gordon Ørskov Madsen retorisk.

"Det er mærkværdigt og lægger ikke op til godt samarbejde", mener han.

Det er netop blevet offentligt kendt, at skolelederne også efter indførelsen af Lov 409 kan bruge et KMD it-system til at skrive ind i lærernes opgaveoversigter, hvor lang tid de får til hver enkelt arbejdsopgave. Lærerne får bare ikke den del af oversigten udleveret.

Hemmelighedskræmmeri: Ledere gemmer sider af lærernes opgaveoversigt

DLF: Lærernes arbejde besværliggøres

Tid er en faktor, som måske er mere aktuel end nogensinde lige nu for landets lærere. Mange løber stærkt og har svært ved at nå alle arbejdsopgaver.

Derfor har DLF på vegne af lærerne søgt om netop at få at vide fra lederne, hvilke opgaver der skal prioriteres lavere, når nu lærerne som bekendt skal undervise mere.

"Jeg kan næsten kun tolke det (de hemmelige tal, red.) som om, at lederne anvender deres magt til at lede og fordele arbejdet, og at lærerne ikke skal hjælpes til at have overblik over opgavernes omfang".

På Rosengårdsskolen i Odense er ledelsen gået anderledes til værks. Her har lærerne fået et dokument med forventet arbejdstid til hver enkelt opgave. På den måde kan lærerne se, hvor ledelsen forventer, at lærerne prioriterer deres kræfter, skriver en lærer på skolen, Lene Junker, i en kommentar på folkeskolen.dk.

"Det er fornuftigt, det de gør i Odense. I takt med, at lærerne har fået flere undervisningstimer, har det været vigtigt at få drøftet, hvad der så skal nedprioriteres", siger Gordon Ørskov Madsen.

Gennemsigtighed: På Odense-skole har lærerne fået fuld opgaveoversigt

DLF tager sagen med til OK-forhandlinger

På grund af lov 409 om lærernes arbejdstid kan DLF ikke kræve åbenhed om lærernes arbejdsopgaver, mener Gordon Ørskov.

"Men vi kræver en forklaring fra KL og skolelederne, og så er det er også et tema, der er værd at tage med i overenskomstsammenhæng. Det her er et absurd eksempel på, hvor tåbelige de her arbejdstidsregler er". 

 

Powered by Labrador CMS