I en øvelse skal eleverne tage stilling til et givent spørgsmål ved at gå hen til et tal. På den måde får man mange stemmer frem, og eleverne kan diskutere, hvorfor de har forskellige holdninger. Det styrker både den enkelte og fællesskabet.

STU-elever træner sociale færdigheder med nyt gratis materiale

Hvordan holder jeg en samtale i gang, og hvilken rolle spiller øjenkontakt? Disse færdigheder kan elever træne med et nyt gratis undervisningsmateriale, som er udviklet sammen med elever og lærere fra flere end 35 STU-tilbud. Materialet er målrettet STU, men kan også bruges i folkeskolen.

Publiceret

1-10 øvelse om kærester

Målsætning: Eleverne træner at markere enholdning. De får bevidsthed om, at et synspunkt kan nuanceres, altefter hvilken viden der er tilgængelig, og at der ofte er flerevinkler på samme sag. Eleverne får indblik i, at de forholder sigforskelligt følelses- og fornuftsmæssigt til de sammesituationer.

Antal deltagere: 5- 20.

Varighed og forudsætninger: Fra 15 til 30minutter. Gulvplads til, at 10 A4 ark kan ligge på række, og til ateleverne kan stå ved arkene. Print af "1-10 - kopiark" placeres ien række på gulvet med lidt afstand imellem.

Instruktion til eksemplet: Hvor vred bliver du,når din kæreste ikke overholder en aftale?

Spørgsmål: Du har en aftale med din kæreste om,at han/hun skal komme hjem til dig kl. 18, og at I skal spisesammen. Du har lavet mad og står klar med middagen. Du kigger påuret, og klokken er 18.15. Din kæreste er altså forsinket etkvarter nu.

Hvor vred bliver du?

Gå hen til det tal, der afspejler, hvor vred du bliver.

Uddybning 1: Du ringer flere gange til dinkæreste, og hans/hendes mobil dutter optaget hver gang.

Påvirker det din følelse af vrede over for kæresten?

Stil dig ved det tal, der afspejler din nuværende følelse afvrede.

Uddybning 2: Efter 40 minutter ringer dinkæreste til dig. Han/hun er på hospitalet med sin bedstemor, fordihun er faldet og kommet til skade. Din kæreste undskylder, athan/hun ikke fik ringet noget før, men der var så mange, der skullehave besked.

Påvirker den oplysning din følelse af vrede overforkæresten?

Stil dig ved det tal, der afspejler din nuværende følelse afvrede.

Opsamling: Tal med eleverne om, at den måde vimøder situationer på, ofte er præget af tidligere oplevelser, og atde erfaringer spiller en rolle i vores liv. Fortæl eleverne, at viogså er påvirket af forskellige vilkår. Hvis alle ens venner foreksempel har en kæreste, så tænker man nok mere på, om man selv fåren kæreste, end hvis alle ens venner også er single. Gør opmærksompå, at det er helt ok, at eleverne har forskellige holdninger i densamme situation; netop fordi de har forskellige erfaringer ogderfor forskellige reaktionsmønstre, som de skal tage vare på.

Spørgsmål til opsamling: Kan I genkende, attidligere erfaringer spiller en rolle for jeres svar? Hvordan? BlevI opmærksomme på, at I ændrede holdning, alt efter hvilkeinformationer I havde til rådighed? Hvad kan I opnå ved at talesammen og se en situation fra flere vinkler? Bliver man foreksempel en bedre kæreste, hvis man undgår for mangemisforståelser?

Tip: Lav jeres egne eksempler med udgangspunkti problemstillinger, der er aktuelle i elevgruppen. Forklar elever,der ikke synes, de kan tage stilling uden at have mere informationog kendskab til situationen, at det ofte er nødvendigt at tagestilling til noget, selv om man er på usikker grund og ikke vedalt. Øvelsen kan dermed også bruges som en træning i at håndtereusikkerhed.

"Dig, mig og fællesskabet"

Undervisningsmaterialet "Dig, mig og fællesskabet" beståraf:

Temaforløb: Undervisningsforløb i forskelligeemner, som varer fra halvanden time.

Øvelser: Instruktioner til undervisere ikonkrete øvelser til undervisning.

Værktøjskasse: Kopiark til brug iundervisningen.

Unge fortæller: Film og andetinspirationsmateriale lavet sammen med unge på STU. Desudeninstruktion i at producere korte film på iPads.

Det hemmelige rum: Unges egne produktioner, somde har lyst til at dele med andre unge.

Egen hjemmeside og e-bog: Mulighed for at bruge"Dig, mig og fællesskabet" til at fortælle egne historier i film,foto og tekst.

Til underviser: Lærervejledning, praktiske tipog link til andet undervisningsmateriale.

Spil: Spørgsmål til brug i brætspillet Egomålrettet til og udviklet sammen med unge fra STU.

Vision for materialet

Eleverne i undervisningen:

  • er aktive på forskellige måder
  • oplever øvelserne enkle og tydelige
  • bliver udfordret på mange forskellige måder og oplever deresresurser
  • får fælles oplevelser og gode grin

Lærerne oplever, at materialet:

  • er let at komme i gang med - og attraktivt at bruge
  • er meningsfyldt og får eleverne til at vise nye sider af sigselv
  • er fleksibelt i forhold til elever og undervisere

Øvelserne kan bruges enkeltvis eller sættes sammen til længereundervisningsforløb. De kan også bruges:

  • til samling, når man mødes
  • som energizer
  • til at opbygge koncentration
  • som pause i anden undervisning

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Mange unge med særlige behov har svært ved at begå sig socialt, og hvis man ikke kan det, har man svært ved at lære. Man får i det hele taget et svært liv, for man har også brug for at kunne få venner og indgå i sociale sammenhænge på en arbejdsplads og i fritiden. Derfor vil vi give unge med særlige behov mulighed for at udvikle sig socialt", siger Lis Ellemand fra Udviklingshæmmedes Landsforbund, ULF.

Hun er projektleder på et nyt undervisningsmateriale, "Dig, mig og fællesskabet", som ULF har brugt knap tre år på at udvikle på opfordring fra sine medlemmer.

"Vi har arbejdet sammen med en række STU-tilbud om at udvikle materialet, hvor elevene er aktive med kroppen og bruger sig selv på forskellige måder. Eleverne har givet os feedback på øvelserne. Det sikrer, at materialet passer til eleverne og er let at anvende for lærerne", siger Lis Ellemand.

"Stop og lyt" får eleverne til at fortælle

Mange elever har svært ved at holde en samtale i gang. Andre har svært ved at tolke nonverbale udtryk eller selv at udtrykke deres følelser. Derfor opstår der let misforståelser.

I øvelsen "Stop og lyt" går eleverne rundt mellem hinanden, og når læreren siger stop, skal de finde sammen to og to og fortælle hinanden, hvad de lavede i søndags. Derefter går de igen rundt mellem hinanden, og når læreren igen siger stop, finder de en ny makker at tale med. På den måde træner eleverne samtale og smalltalk, og de øver sig i at tage kontakt og at tage stilling til et spørgsmål, formulere et svar og formidle det videre. De møder hinanden på kryds og tværs og oplever deres kammeraters forskellige svar.

En ramme og et bestemt emne skaber tryghed

Netop at skabe interaktion mellem eleverne er i fokus i materialet.

"Mange unge med særlige behov synes ikke, de har noget at fortælle, men en ramme og et konkret emne får dem til at føle sig trygge. Det kan læreren bruge til bagefter at tale med elevene om, at der for eksempel var meget snak i lokalet, så de oplever, at de kan mestre smalltalk. Det kan også være en snak om, hvad der var svært, og eleverne kan bruge deres erfaringer fra øvelserne til at tale om sociale situationer fra hverdagen", siger Lis Ellemand.

Lærere og elever kan arbejde i temaer

STU-elever er en broget gruppe, så eleverne har forskellige forudsætninger og behov. Derfor har ULF lavet materialet, så lærere kan arbejde i temaer på mange forskellige måder. Temaerne byder på almengyldige emner som sig goddag, samarbejde, tillid, venskab, kærester, kropssprog og genkend og udtryk følelser. Hvert tema består af forskellige øvelser, som er bygget op, så de er lette at går til.

Materialet byder også på øvelser om, hvor eleverne skal tage stilling til et spørgsmål ved at gå hen til et tal. Spørgsmålet kan være: Hvor meget betyder det for dig, at der er ro i klassen? Eller: Hvor irriteret bliver du, når en ven kommer for sent?

"Når eleverne går hen til et tal, bliver det tydeligt, at de har forskellige holdninger, og ude ved tallene kan eleverne diskutere, hvorfor noget er vigtigt eller mindre vigtigt for dem. På den måde får man mange stemmer frem, og eleverne kan bedre forstå hinanden. Det styrker både den enkelte og fællesskabet", siger Lis Ellemand.

Materialet egner sig også til folkeskolen

Selv om materialet er målrettet STU-elever, kan det bruges i folkeskolen, vurderer Lis Ellemand.

"Fokus ligger på at få elevernes sociale færdigheder i spil, og det kan alle bruge. Selvfølgelig er et emne som kærester ikke relevant i 1. klasse. Det er samarbejde, fællesskab, tillid og venskaber til gengæld", siger Lis Ellemand og peger på, at øvelserne kan give eleverne oplevelser sammen.

"De kan være med til at bryde vaner og for eksempel få et stille barn på banen. Mange af øvelserne fungerer som teambuilding og kan derfor bruges til at styrke både fællesskab og inklusion", siger Lis Ellemand.

Undervisningsministeriet har støttet udviklingen af "Dig, mig og fællesskabet". Se materialet via linket til højre for artiklen.

Læs mere

"Dig, mig og fællesskabet"