På Borgerskolen i Taastrup deltog eleverne i Matematikken Dag. Her gælder det om at måle en favn. (arkivfoto)

Vindere af Matematikkens Dag fundet

Historisk Matematik var i år emnet for Matematikkens Dag, som omkring 500 skoler landet over deltog i. Førstepræmierne på 3.000 kroner til klassen går til 2.b på Munkholmskolen i Langå, 4.c på Ordrup Skole i Gentofte og 7. klasse på Borbjerg Skole i Holstebro.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De ældste klasser skulle i ord og billeder beskrive hvordan de synes en god matematiktime skal være for deres egne børn i fremtiden. Mellemtrinnet skulle i ord og billeder fortælle, hvordan Danmarks bedste matematiktime vil være på deres skole om tre år, og indskolingen skulle beskrive Danmarks bedste matematiktime i deres klasse om et år.

Omkring 100 skoler sendte deres bidrag til Danmarks Matematiklærerforening, der står bag konkurrencen. Frydenstrandskolens lærer Anette Möller havde endda to vindende klasser - 2.a fik en andenplads og 5.a  en tredjeplads.

På mellemtrinnet gik en andenplads til 4.c på Aars Skole. I udskolingen var det 10iCampus i Varde, der vandt en 2. plads, mens tredjepræmien gik til 8. klasse på Herlufsholm Skole. I indskolingen gik 3. præmien til N. Kochs Skole i Aarhus.

Borgerskolen opmålt i alen og tommer

De vindende projekter kan ses via link på www.dkmat.dk

 

Læs mere

Se vinderprojekterne