Debat

Det er ikke muligt at undervisningsdifferentiere hele tiden, MEN....

Tysklærere inviteres til at bruge en dag på at få forståelse for det "bærende princip for undervisning"

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsdifferentiering blev allerede i 1993 gjort til et bærende princip for undervisningen i folkeskolen.

Ikke desto mindre hersker der i slutningen af 2014 de fleste steder stadigvæk en for stor usikkerhed over, hvad begrebet egentlig dækker. Også lærere på gymnasier og på de videregående uddannelser spekulerer meget over betydningen af stikord som proaktiv undervisning, individuelle læringsmål og løbende evaluering.

Der er ingen tvivl om, at der mangler en bedre forståelse for de forskellige tilgange til undervisningsdifferentiering og hvordan den skal se ud i mødet med eleverne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Dette har initiativgruppen bag den nyligt opslåede brobygningskonference forsøgt at råde bod på.  Tysklærerforeningen for Gymnasiet og Hf, Handelsskolernes Tysklærerforening, Sproglærerforeningen, og Tysklærerforeningen for Grundskolen i samarbejde med Goethe-Institut Dänemark står nu parat med en konference den 30.1.15. Den vil finde sted på Copenhagen Business School på Frederiksberg. Formiddagens to hoveddtalere er prof. Jens Rasmussen fra DPU, der vil tale om ”Målstyret undervisning og undervisningsdifferentiering”, og prof. Hanne Leth Andersen fra RUC om ”Fælles mål i folkeskolen og differentieringsmuligheder på forskellige uddannelsesniveauer”. Desuden vil fagkonsulent for gymnasiet Bente Hansen Rette fokus på ”Studiefællesskaber og differentiering i praksis”.

Eftermiddagen byder på deltagelse i forskellige workshops med titler som:

- Mere liv og bevægelse i tyskundervisningen med IT og medier – udvid læringsrummet og tilgodese flere elever

- ”Sigt og ram plet! – om potentialeorienteret undervisning i tysk- 1.gére skal turde bruge sig selv og det tyske sprog.

Den første brobygningskonference fandt sted i april 2013, da de fleste folkeskolelærere var forhindret i at deltage grundet lockout, men nu håber initiativtagerne stærkt på, at folkeskolen denne gang vil få mulighed for at være tilstede.

Kom for at høre mere om, hvad I kan gøre for vores hjertebarn TYSK, og for samtidig at knytte kontakter til de aftagende skoleformer..

Tilmelding senest D.15.12.14 til Lars Lindegaard – lindegaard19@gmail.com

Powered by Labrador CMS