"Arbejdstiden ligger i kommunerne. Hvis noget ikke fungerer, må lærerne gå til skolelederen, og hvis det ikke er nok, kan de altid gå til lærerkredsen og forvaltningen", siger undervisningsordfører Annette Lind (S).

S-ordfører: Lærernes problemer skal løses i kommunerne

Hvis lærere ikke har forberedelsestid nok, er det et problem, der skal løses i den enkelte kommune, mener Socialdemokraternes undervisningsordfører Annette Lind. Hun mener ikke, det er nødvendigt at analysere lærernes arbejdsvilkår, fordi der er planlagt en evaluering af reformen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det er klart, at når nogle lærere har fået mere undervisningstid, så har de mindre tid til at forberede sig. Men det er ude i kommunerne og på skolerne, at man fastsætter lærernes arbejdstid. Derfor er det også der, problemerne skal løses, hvis lærere mangler forberedelsestid", siger Annette Lind, efter at en delegation fra DLF har haft foretræde for Folketingets børne- og undervisningsudvalg.

DLF-foretræde på Christiansborg i dag: Situationen er alvorlig

På mødet fremlagde DLF en række fakta om blandt andet manglende tid til forberedelse og et stigende sygefravær blandt lærerne, som ifølge DLF bør få alarmklokkerne til at lyde hos alle, der har ansvar for folkeskolen.

Annette Lind medgiver, at regeringen med vedtagelsen af lov 409 har et medansvar for lærernes arbejdstid, men regeringen har først og fremmest koncentreret sig om skolereformen.

"Arbejdstiden ligger i kommunerne. Hvis noget ikke fungerer, må lærerne gå til skolelederen, og hvis det ikke er nok, kan de altid gå til lærerkredsen og forvaltningen", siger hun.

Ser ikke behov for en analyse af lærernes arbejdsvilkår

DLF opfordrer til, at KL, Undervisningsministeriet og DLF selv går sammen om at lave en analyse af lærernes arbejdsvilkår, så man kan få et fælles billede af virkeligheden. Det mener Annette Lind ikke, der er brug for.

Venstre: Vi er nødt til at tage DLF alvorligt

"Vi har sat mange partnerskabsprojekter i gang i forhold til at evaluere reformen. Her inddrages både KL og DLF løbende. Der er tale om en række koordinerede dataundersøgelser på 230 skoler. Det er mange ud af det samlede antal skoler, så det er ikke nødvendigt at lave en decideret analyse ved siden af. Vi kan alligevel ikke konkludere noget efter kun tre måneder med reformen. Vi er nødt til at have valide data at diskutere ud fra", siger Annette Lind.

Det går godt med reformen, mener hun.

"Jeg taler med mange lærere, som har gode tilkendegivelser om reformen. Vi bliver nødt til at tale skolen op. Der har vi en fælles opgave. Vi er stolte af reformen, som er vedtaget af et bredt flertal og har et rigtig godt indhold".

Udvalget har bedt om valide tal om sygefravær

Børne- og undervisningsudvalget bad efter DLF's foretræde om at få valide tal, som kan afdække, hvordan lærernes sygefravær reelt ser ud, fortæller Annette Lind.

"Man skal altid tage sygdom alvorligt. Lærerne er hjertet i folkeskolen, så det berører mig, når lærere melder sig syge. Men vi har brug for at få valide tal på, om der reelt er flere syge lærere end i de foregående år, og om lærerne så er syge på grund af manglende forberedelsestid, eller om det har andre årsager", siger Annette Lind, der dog ikke ved, om KL ligger inde med tallene.

Powered by Labrador CMS