Debat

Aalborg Kommunes radikale brug af de nationale test

Aalborg kommune har besluttet, at alle elever årligt skal testes med de nationale test - allerede fra første klasse. Elever, der kun lige er begyndt i første klasse, skal deltage i de nationale test for anden klasse. En test, der kræver gode læsefærdigheder, og derfor vil være en skræmmende oplevelse for elever, der kun lige er begyndt at lære at læse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har derfor rettet henvendelse til Aalborg kommune for at gøre dem opmærksom på den reelle risiko for, at denne praksis vil skabe eksamensfobi hos en del af eleverne, og muligvis betyde, at disse elever får vanskeligheder ved at deltage i eksaminer og afgangsprøver resten af livet. 

Aalborg Kommune har svaret, at de kun er de dygtigste elever, der skal deltage i testene i første klasse.

Et godt svar

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Først vil jeg slå fast, at det er et godt svar Aalborg Kommune kommer med. Jeg havde frygtet, at kommunen ville påstå, at testene egner sig til ethvert tænkeligt klassetrin, fordi testene er adaptive, og tilpasser sig til eleven undervejs i testforløbet.

Dette er nemlig ikke tilfældet. Testenes konkrete adaptive algoritme betyder, at elever kan ”hænge fast” i alt for vanskelige opgaver, hvis de er kommet for godt fra testens første opgaver. Dette kunne let ske i første klasse, når en lærer hjælper en usikker elev i gang med de første opgaver.

#Fil 1

Ovenstående testforløb stammer fra en kronik i Ingeniøren om de nationale test.

http://ing.dk/blog/fjern-tavshedspligten-omkring-de-nationale-test-i-folkeskolen-120803

Bilag fra Aalborg Kommune

De bilag, jeg har modtaget, om Aalborgs kommune samarbejde med Nordic Metrics om de nationale test, nævner ikke noget om, at kun de dygtigste elever skal deltage i testene for årgangen over den aktuelle. Her er kun nævnt ”klassetrin test skal tages på”,

Hvis det er Aalborg Kommunes hensigt, at kun de dygtigste elever skal deltage i den frivillige testning på årgangen FØR den nationale test, så bør det fremgå af planen for de nationale test. Lige nu, står der ingen advarsler om forsigtig brug af de nationale test - og det er ikke smart.

I Nordic Metrics særlige vejledning til lærerne i Aalborg Kommune, står der ikke noget om at tage hensyn til eleverne, når man benytter en test først i skoleåret, der er designet til elever i slutningen af det efterfølgende skoleår. Det eneste, Nordic Metrics maner til forsigtighed omkring, er at give eleverne for gode vilkår under testene, fordi det ødelægger resultatet:

”Både når læreren skal fortolke resultaterne, og når testene skal anvendes i forskningsmæssig sammenhæng, er det vigtigt at være opmærksom på vilkårene for afviklingen, som resultaterne af de adaptive test er særligt følsomme over for. Ved testenes scoring er forudsat en vis standard for instruktion, hjælpemidler, forberedelse mv. Derfor følg retningslinjerne i denne vejledning, med mindre der er særlige grunde til at gøre andet. Særlige grunde kan fx være, at ordblinde elever skal benytte en talesyntese, der grundlæggende ændrer karakteren af testopgaverne, hvorfor resultaterne skal ses i dette lys – noter ned hvis særlige forhold har påvirket afviklingen af testene (herunder særlige hjælpemidler, tekniske problemer, forstyrrelser af forskellig art mv.).”

En uigennemtænkt og dårlig plan for brug af de frivillige test

Ser man nærmere på den konkrete tidsplan for brugen af de frivillige test i Aalborg Kommune, så opdager man, at planen har væsentlige mangler: På flere årgange får eleverne ikke mulighed for at deltage i de frivillige test i efteråret før den nationale test. Evalueringen af de nationale test viste tydeligt, at der var en positiv effekt på testresultatet, når eleverne deltager i de frivillige test tæt på de obligatoriske test.

#Fil 2

(Diagrammet stammer fra et bilag til Aalborg Kommunes samarbejde med Nordic Metrics)

De manglende frivillige test om efteråret kan betyde, at Aalborg Kommune vil opleve, at deres resultater i de nationale test vil gå tilbage under samarbejdet med Nordic Metrics, fordi eleverne ikke får lov at deltage i de frivillige test op til de nationale test.

Et forslag til en bedre brug af de frivillige test.

Hvis Aalborg kommune gerne vil have, at deres elever testes årligt med de nationale test, så kan dette lade sig gøre på en mere smart måde. Lad eleverne deltage i de frivillige test i efteråret lige før og efteråret lige efter de obligatoriske nationale test om foråret.

Så har lærerne tre relevante testresultater at forholde sig til, og kan hermed få indblik i testenes op- og nedture. De nationale test måler nemlig ikke (kun) elevernes progression. De nationale test har deres helt eget liv, hvor en stor del af elevresultatet er udtryk for den særegne bølgedans, man finder i de nationale test.

#Fil 3

Ovenstående billede viser resultaterne fra matematik i 6. klasse mandag og onsdag i samme uge. http://www.folkeskolen.dk/540229/nationale-test-klasse-havde-kaempe-udsving-paa-tre-dage

Hvad så med det ipsative?

Nordic Metrics har opfundet en metode til at opstille alle resultater af de nationale test på samme skala. Sådan, at man kan se, om en elev er gået frem, når han fik 55 i anden klasse, men nu får 45 i fjerde klasse. (Det er det, man kalder ipsativ)

Det lyder smart med den ipsative, og jeg er sikker på, at forskerne fra Nordic Metrics taler godt for deres produkt, men der er altså ikke statistisk grundlag for at lave denne type sammenligninger ved de nationale test. Måleusikkerheden i de nationale test er så stor, at den helt overskygger elevens egen fremgang eller tilbagegang under testene.

Usikkerheden er ikke kun set ved lærerrapporteringer men også af ministeriets egne eksperter.

http://www.folkeskolen.dk/539694/ups--de-nationale-test-maaler-ikke-saa-praecist-som-lovet

Powered by Labrador CMS