Debat

Inklusion på forhandlingsbordet

Så landede en finanslov – et kludetæppe af mange små delelementer, hvor det er helt tydeligt og naturligt, at de politiske partier også har hver deres »darlings«, der skal plejes, og samtidig har kontakter med relevante organisationer, i forhold til de forskellige dele der er på forhandlingsbordet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I folkeskolen kæmper lærerne med mange forhold, der kalder på forbedringer, hvilket medierne næsten dagligt viser et billede af. Folkeskolelov, arbejdstid og inklusion er alle områder, der nærmest skriger på forbedringer. Men hvor folkeskolelov og arbejdstid er områder, politikerne nok er opmærksomme på og gerne vil diskutere, men har svært ved at finde ud af, hvordan de skal håndtere (i enighed til en finanslov i hvert fald), så burde inklusionsindsatsen være nærmest et hit for partierne at kaste sig ud i.

Ny finanslov indeholder 75 millioner til frikøb af speciallærere

Det har forældrenes store opmærksomhed, det betyder rigtig meget for lærerne i hverdagens arbejde, og der findes meget forskning på området, der fortæller, hvilke indsatser der virker, så man burde kunne lande gode aftaler om det emne! Især med indsatser, der kunne give alle elever i skolen et bedre udbytte af undervisningen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vi har ikke undladt at fortælle partierne om, hvilke indsatser vi synes, at de skulle kigge på. Vi har haft møder med forskellige politiske ordførere. Vi har udarbejdet en »ønskeseddel« med fem hovedpunkter om vigtigheden af handleplaner både for skolens arbejde med inklusion, for kompetenceudvikling og ikke mindst for hver enkelt elev, der flyttes fra en specialskole til almenklassen, eller som vurderes at have særlige støttebehov. Men også vigtigheden af, at der er fagligt kvalificeret støtte at hente via et resursecenter/tolærerordninger og muligheden for at arbejde med klassestørrelser, der kan tilpasses elevernes særlige behov.

Vi kan nu se resultatet af drøftelserne omkring forhandlingsbordet. Et mindre beløb til en god indsats, hvor man vil bringe de fagligt dygtige lærere, der findes på specialskolerne, i spil med henblik på at sikre bedre overgange til en styrket inklusion i klassen.

25 millioner kroner om året i tre år rækker måske ikke langt, men det er vigtigt, at midlerne kommer ud på skolerne, hvor de kan gøre en forskel. Derfor vil vi også opfordre vores kredse til - endnu en gang - at tage kontakten og dialogen med kommunen om, hvilke handleplaner og indsatser der skal prioriteres. For det er kommunerne selv, der skal søge midlerne til helt konkrete indsatser, der kan komme elever og lærere til gavn på skolerne.