Den landsdækkende Er du OK?-kampagne fik Curt Sørensen (til højre) til at tage sine lønsedler med ned på sit kredskontor, hvor han her får hjælp af næstformand Heine Rasmussen (til venstre). Curt Sørensen har ikke fået undervisningstillæg, siden han startede på Ejby Skole i august 2013.

Løntjek lønner sig i Køge

En løntjekkampagne i lærerkreds 44, Køge og Stevns, har på den hårde måde lært medlemmerne, at man bør tjekke sine lønsedler. Der er på to uger blevet fundet fejl for 100.000 kroner.

Publiceret

Fakta

Har du problemer med at forstå din lønseddel? 
Så er der hjælpat hente her:

 

• Din tillidsrepræsentant. Print dine seneste lønsedler ud, ogbed om at få dem gået efter. Han eller hun er der for at hjælpe digog ved også, hvor du videre kan henvende dig.

• I kredsene. Her kan de hjælpe dig med at gennemgå dinlønseddel for fejl og mangler - og hjælpe dig med at forstå, hvaddet hele betyder.

• På internettet. Har du mod på at gå din lønseddel efter isømmene selv? Så har KMD og ErDuOK.dk lavet vejledninger, der kanhjælpe dig med at afkode, hvad hvert enkelt punkt på din lønseddelbetyder. Se link til højre.

Rygtet om den alvorlige fejl på Curt Sørensens lønsedler på i alt 28.500 kroner fik lærere fra Køge og Stevns til at troppe op på kredskontoret med deres egne lønsedler.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Peter, du bliver nødt til at hjælpe derude, folk sidder på trappen!«

Øjnene er store og smilet endnu større, mens Køge-Stevns-formanden Pernille Nør­gaard gelejder kredsens kasserer, Peter Bilde, fra kontoret ud i en entre fyldt med lærere, der alle vil have hjælp til at knække koden på lønsedlen.

I uge 45 og 46 har fagforbundene i Er du OK?-samarbejdet foretaget tjek af medlemmernes lønsedler. Den opfordring har de i lærerkreds 44, Køge og Stevns, taget til sig og har holdt åbent hus en dag i hver uge. I den første uge var fremmødet sløjt. Men jungletrommerne gik, da det kom frem, at et medlem havde fundet ud af, at han havde 28.500 kroner til gode. Han havde nemlig ikke fået udbetalt sit undervisningstillæg, siden han startede som lærer i august 2013.

I hverken Køge eller Stevns gik man væk fra undervisningstillægget, da størstedelen af Danmark afskaffede det med A08-arbejdstidsaftalen. Det har gjort den del af overgangen til den nye arbejdstidslov lettere, fortæller Pernille Nørgaard.

»Vi er mange, der mangler at få undervisningstillæg«

»Vi har jo ikke skullet diskutere, hvad for eksempel det udvidede undervisningsbegreb dækker over. Så på den måde har vi haft en lettere start end så mange andre kommuner«, siger hun.

Selv om man i Køge og Stevns er vant til at udbetale undervisningstillæg, er lærernes lønsedler langtfra fejlfrie. Nogle får for meget, andre får for lidt. Det er arbejdsgivernes ansvar at udbetale den rigtige løn, men medlemmerne har også et ansvar for at sikre sig, at det er det rigtige beløb, der ruller ind på NemKontoen hver måned. Men ikke alle kredsens lærere er lige gode til at tjekke deres løn, fortæller kredsformand Pernille Nørgaard.

»Først når der er afvigelser, stopper folk op og tjekker det. Men jeg tror også, at der er mange, der ikke ved, hvordan de regner deres løn ud«.

»Jeg vidste slet ikke, at undervisningstillæg var noget, jeg kunne få«

Curt Sørensen havde på fornemmelsen, at det nok var en god idé at få tjekket sine lønsedler, da OK-kampagnen ramte Køge. Han er i dag glad for, at han gjorde det: Han manglede nemlig at få udbetalt 28.500 kroner i undervisningstillæg.

Det er mange penge, men da Curt Sørensen som nyuddannet i august 2013 fik job på Ejby Skole, stod kun hans grundløn nævnt i ansættelsesbrevet og ikke ét ord om tillæg. Derfor vidste han heller ikke, at hans 837,75 undervisningstimer i fjor og 740,5 undervisningstimer i år kastede ekstra mammon af sig. På trods af sine 57 år og en lang karriere som erhvervssproglig korrespondent har han ikke kunnet trække på sin tidligere arbejdserfaring, da han skulle afkode sine nye kommunale lønsedler.

»Jeg vidste slet ikke, at undervisningstillæg var noget, jeg kunne få. Jeg var godtroende og gik ud fra, at alt var, som det skulle være. Jeg kan se nu, at jeg burde have kigget nærmere på min lønseddel, men som nyuddannet havde jeg nok at se til, da jeg startede ud med at have syv klasser«, fortæller Curt Sørensen.

Rygtet om Curt Sørensens erfaringer med sin lønseddel spredte sig i kredsen over den følgende uge. Det fik mange lærere til at tage til åbent hus på kredskontoret med deres lønsedler i kampagnens sidste uge. Men også på hans egen skole sker der noget, nu hvor skolens tillidsrepræsentant er opmærksom på problemet. Hun vil nemlig gennemgå flere af personalets lønsedler for fejl, ligesom der nu er flere af skolens ansatte, der gerne vil have et løntjek, fortæller Curt Sørensen.

With a little help from Excel

»Jeg skulle egentlig noget andet, men jeg skal altså lige have styr på det her. Jeg tror altså ikke, at jeg får undervisningstillæg«, siger Dorte Valentin en anelse usikkert til Pernille Nørgaard. Hun har - ligesom alle de andre fremmødte - svært ved at finde hoved og hale i alle de tal, der enten er noteret eller fraværende på hendes lønseddel.

»Puha, det er godt nok svært, det her«. Dorte Valentins blik flakker hen over de mange tal, der tilsammen udgør hendes løn.

»Det bekræfter dig jo kun i, at det er helt i orden ikke at kunne finde ud af det her«, trøster Pernille Nørgaard hende. Hun kunne hurtigt konstatere, at Dorte Valentin ikke får sit undervisningstillæg som børnehaveklasseleder på Kirstinedalskolen i Køge. Dorte Valentin startede sit nye job 1. august 2014, men har haft for travlt til at tage sig tid til selv at orientere sig ordentligt i sin nye lønseddel.

På det lille kredskontor er kasserer Peter Bilde en haj til Excel-ark og har udarbejdet en af slagsen, hvor lærere kan taste deres ugenorm, samlede undervisningstid og deres løntrin ind. Så regner computeren ud, hvor meget man skal have i undervisningstillæg om måneden.

Siden august er Dorte Valentin gået glip af 1.316,54 kroner om måneden, og hun har godt kunnet mærke lønnedgangen fra sit tidligere job. Men selv den erfarne Pernille Nørgaard må give op over for at gennemskue nogle af de komplikationer, der kan opstå, når man skifter arbejde fra en kommune til en anden. Peter Bilde bliver derfor kaldt ind som assistance.

»Du er den fjerde fra Kirstinedalskolen, der ikke får undervisningstillæg. Det gør de sig åbenbart ikke i«, oplyser han Dorte Valentin. »Men de har da husket at trække 30 kroner til kaffekassen, kan jeg se«, griner Peter Bilde.

Skal gøres hvert år

Pernille Nørgaard oplever, at manglende interesse for lønsedlerne fra lærernes side gør, at fejl i lønudbetalingen ofte er længe om at blive opdaget.

»Jeg er nervøs for, at de elektroniske lønsedler ikke bliver tjekket. Før havde man dem trods alt i hånden, men nu skal man logge på e-Boks med sit NemID, før man kan se den«, siger hun.

På kredskontoret i Køge er de vant til, at deres medlemmer i løbet af året henvender sig, hvis de har mistanke om fejl på deres lønsedler, men det er første gang, at de har holdt åbent hus og sat fokus på det med hjælp fra OK-kampagnen. Noget tyder på, at det ikke er sidste gang, de holder løntjek i Lærerkredsen for Køge og Stevns.

»Det er rigtig godt med det fokus, vi får på sagen i de her to løntjekuger. Det bør man gøre hvert år«, mener kredsformanden.

Opgørelsen over de to løntjekuger viser, at det har lønnet sig for omkring halvdelen af de 50 lærere, der har henvendt sig til kredsen med deres lønsedler. Til det første åbent hus-arrangement i uge 45 kom der kun seks, men ugen efter dukkede 30 mennesker op efter at have hørt Curt Sørensens historie. Samlet set har kredsstyrelsen fundet 100.000 kroner til gode i lærerlønninger - de fleste skyldes manglende undervisningstillæg, manglende lokalløn, eller at de ikke er steget i løntrin som planlagt. De individuelle beløb spænder mellem 500 kroner og Curt Sørensens famøse 28.500 kroner.