"Vi er meget specialiserede, så det er vigtigt, at vi udelukkende underviser elever med dysleksi", siger Verner Poulsen, tillidsrepræsentant for lærerne på Ordblindeinstituttet.

Ordblinde-lærernes tillidsmand har ikke tiltro til politisk præcisering

Hvis Ordblindeinstituttet i Ballerup bliver en del af en folkeskole, vil udvalgsformand Peter Als præcisere, at lærerne fortsat skal koncentrere sig om ordblinde elever. Men tillidsrepræsentant Verner Poulsen frygter en glidebane, for når skemaet skal gå op, tager en skole ikke særhensyn.

Publiceret

Tidsplan

  • Børne- og skoleudvalget i Ballerup behandler forslaget til enny skolestruktur på et ekstraordinært møde i dag. Det indgår iforslaget, at Ordblindeinstituttet skal nedlægges som selvstændigskole og i stedet skal placeres på Lundebjergskolen iSkovlunde.
  • I morgen kommer sagen op i økonomivalget.
  • Mandag i næste uge træffer kommunalbestyrelsen den endeligebeslutning om skolestrukturen i Ballerup.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I dag behandler børne- og skoleudvalget forslaget om en ny skolestruktur i Ballerup, som betyder, at Ordblindeinstituttet bliver nedlagt som selvstændig skole. I stedet skal instituttet ind under en folkeskole.

Ordblindeinstituttet på vej til at blive nedlagt

Udvalgsformand Peter Als (S) kender de specialiserede læreres bekymring for, om de kan bevare deres faglighed og fortsat kan koncentrere sig om at undervise ordblinde elever. Derfor vil han lave en politisk præcisering om, at de fortsat skal arbejde med de opgaver, de brænder for. Men det beroliger ikke Verner Poulsen, der er tillidsrepræsentant for lærerne på Ordblindeinstituttet.

Udvalgsformand: Jeg er ikke upåvirkeet af indsigelserne mod at nedlægge Ordblindeinstituttet

"Jeg er ikke tryg ved de politiske intentioner. Når skemaet skal gå op på en skole, sker der et skred. Det er det, vi lærere er mest bekymrede over. Vi er meget specialiserede, så det er vigtigt, at vi udelukkende underviser elever med dysleksi", siger Verner Poulsen.

Synd for almeneleverne at få en specialiseret lærer

Hvis Ordblindeinstituttet får lov at fortsætte som en selvstændig skole med egen ledelse og medarbejdere, betyder det ikke noget for lærerne, at instituttet ligger på en folkeskole. Problemet opstår, hvis instituttet skal ind under folkeskolens ledelse.

 

"Så skal jeg måske tage fire-seks timer om ugen i matematik i en almenklasse for at få skemaet til at gå op. Det har jeg dybest set ikke forstand på. Det er 25 år siden, at jeg underviste i en folkeskole, så det vil være synd for eleverne og også en smule synd for mig. På samme måde vil det være synd for vores elever, hvis de får en lærer, som trækker pædagogiske og didaktiske overvejelser fra almenskolen ned over dem. Det er noget af det, vi frygter", siger Verner Poulsen.

Sammenlægning skulle være sket for længe siden

Ordblindeinstituttet har oplevet et fald i elevtallet. Hvis det fortsætter, så der kun er elever på Ordblindeinstituttet til, at en lærer kan få en halv stilling, så kan man måske skabe en fuld stilling ved at tilbyde læreren timer i almenskolen, foreslår udvalgsformand Peter Als.

Men det ser Verner Poulsen som endnu en glidebane.

"I stedet kunne kommunen vælge at udvide instituttets kompetencecenter med en halv stilling og gøre brug af vores viden i sine egne skoler. Det har Ballerup Kommune ikke været specielt dygtige til", siger Verner Poulsen.

Han peger på, at selv om kommunen overtog Ordblindeinstituttet i 2007, så har den haft sine egne ordblindeklasser ved siden af uden at etablere et samarbejde imellem dem.

"Det er først nu, man vil slå os sammen. Det skulle man have gjort for længe siden, men Ballerup Kommune har end ikke villet visitere elever til Ordblindeinstituttet", siger Verner Poulsen.

Ikke brug for en usynlig mur imellem to elevgrupper

Det har mødt bred opbakning, at kommunen vil slå Ordblindeinstituttet og ordblindeklasserne sammen. Peter Als bruger sammenlægningen som et argument for, at instituttet skal ind under en folkeskole.

"Vi kan ikke sende 30 elever fra ordblindeklasserne ind i et specialskolemiljø. De er ikke alle heavy-ordblinde, så de har glæde af at være på en folkeskole, hvor de måske kan deltage i den almene undervisning i nogle af fagene", sagde udvalgsformanden i fredags til folkeskolen.dk.

Den holdning er udtryk for et skred, mener Verner Poulsen.

"På den ene side vil man slå os sammen, men alligevel tænker man, at der skal være en usynlig mur mellem de to elevgrupper. Det er vores erfaring, at dygtige elever løfter de svage, så vi skal ikke skelne mellem de to elevgrupper, når vi bliver slået sammen. Vi har den fordel, at vi har elever nok til, at vi kan lave aldersbestemte klasser og niveaudele undervisningen inden for den ramme".

Inklusion er ikke en berigelse for eleverne

Eleverne på Ordblindeinstituttet kommer fra folkeskoler, hvor de har lidt mange nederlag, så de er bange for, at de igen bliver udstillet som dummehoveder, der ikke kan finde ud af at læse, hvis de skal være på en almenskole.

Ordblindeforeningen: Uforståeligt, hvorfor Ordblindeinstituttet skal nedlægges

"Jeg ser ikke inklusion som en berigelse for elever, der kommer med en historie fra almenskolen fyldt med nederlag. Vores elever bliver kørt ind helt fra Holbæk, så de har ikke glæde af at blive inkluderet med elever fra Ballerup. Hvis inklusion havde været en mulighed, ville de ikke gå hos os. Man har netop erkendt, at de ikke skal gå på deres distriktsskole", siger Verner Poulsen.

En anden specialskole skal bruge pladsen

Selv om lærerne ikke har noget imod, at Ordblindeinstituttet kommer til at bo på en folkeskole, så kan det ikke lade sig gøre i de fysiske rum, instituttet er blevet præsenteret for indtil nu, fortæller tillidsrepræsentanten.

"Det ved politikerne godt, men de skal have kabalen til at gå op i de eksisterende bygninger", siger Verner Poulsen.

Ordblindeinstituttet ligger i samme bygninger som Kasperskolen, der er en specialskole for elever med autismeforstyrrelser, ADHD eller socio-emotionelle vanskeligheder.

"Kommunens store problem er, at der er venteliste til Kasperskolen, så der er ingen tvivl om, at vi skal væk fra de nuværende bygninger, fordi Kasperskolen skal bruge pladsen. Det er også ok. Problemet er, at de steder, kommunen henviser os til, ikke opfylder vores behov", siger Verner Poulsen.

En udskydelse af beslutningen er ikke utænkelig

Selv om der kun er en uge til, at politikerne i Ballerup skal tage endelig stilling til forslaget om en ny skolestruktur, kan Verner Poulsen godt forestille sig, at de udskyder beslutningen om Ordblindeinstituttet.

"Politikerne skal nok stemme den store ændring af skolestrukturen igennem, men de er nødt til at lave en gennemtænkt løsning for os. Jeg er blevet mere fortrøstningsfuld, efter at jeg havde et møde med Peter Als i sidste uge på hans opfordring. Det viser, at han tager os alvorligt. Derfor tror jeg, at de skyder os til hjørne i et års tid".

Ballerup Kommune vil nødig stå som den, der er skyld i, at Ordblindeinstituttet forsvinder, mener han.

"Ordblindeinstituttet er et brand, som er kendt i hele landet. Men spørgsmålet er, hvor politikerne skyder os hen. Jeg er sikker på, at Kasperskolen skal have vores lokaler, så hvis man flytter os midlertidigt, er det vores opgave at holde gryden i kog, så vi ikke kommer til at sidde i nogle pavilloner i 15 år", siger Verner Poulsen.