”I starten tænkte jeg; hold da kæft, hvor er du svag og det her kan bare ikke passe", siger Poul Arne Nielsen, der blev sygemeldt med stress i september.

Stemmer fra skolen: Stress-sygemeldt lærer vil tilbage

"Stemmer fra skolen" er folkeskolen.dk’s nye serie af lærerstemmer, der beretter om hverdagen i en reformeret skole under nye arbejdsvilkår. Poul Arne Nielsen blev stress-sygemeldt i september, men psykologsamtaler og kollegastøtte giver ham i dag mod på at vende tilbage.

Publiceret

Artikelserie

"Stemmer fra skolen" baserer sig på de 58 siderstekst-kommentarer, som lærerne skrev i Folkeskolens panelundersøgelse fraseptember 2014 om vilkårene under Lov 409 og folkeskolereform.Folkeskolen.dk har kontaktet nogle af de lærere, som dér harfortalt om deres erfaringer.

Arbejdstid på Midtfyn

Faaborg-Midtfyn Kommune og den lokale lærerkreds forhandlede iforåret om en mulig arbejdstidsaftale.

Et forslag om 35 timers tilstedeværelse og 5 timer til egenrådighed lå på bordet, men man kunne ikke blive enige. Lærerkredsengav derfor grønt lys til, at den enkelte tillidsrepræsentant kunnegå til sin skoleledelse og måske finde enighed om retningslinjerfor arbejdstiden, dvs. 35 + 5 timers-modellen. Det lykkedes påBrobyskolerne.

Kilde: LærerkredsenFaaborg-Midtfyn, Kerteminde og Nyborg

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Den dag, hvor det gik helt galt, var jeg - som jeg plejede - mødt ind lidt før undervisningen, for at åbne min post, svare forældre og nå at kigge lidt på undervisningen. Men mens jeg sad der og forsøgte at forberede mig, brød jeg helt sammen", fortæller Poul Arne Nielsen, der er lærer på Brobyskolerne, afdeling Pontoppidan, i Faaborg-Midtfyn Kommune.

"Heldigvis var der en kollega, som kom hen og fik mig op igen. Jeg underviste min klasse i to lektioner, men kontaktede så lægen og fik en aftale samme dag", fortæller han videre.

På det tidspunkt i september havde Poul Arne Nielsen mærket stressen snige sig ind på ham længe.  

"Min frustration startede nok allerede før ferien, fordi det var umuligt at forberede næste skoleår. Vi kunne ikke gå i gang før den 4. august, og jeg følte mig derfor allerede bagud, inden vi startede. Jeg kunne ikke falde i søvn, og langsomt  blev det sværere og sværere for mig at huske, hvad jeg skulle".

Poul Arne Nielsen, der er 57 år, arbejdede som ufaglært specialarbejder, før han i 2009 blev lærer med linjefag i dansk og historie via meritlæreruddannelsen. Han havde ikke regnet med, at lærerfaget skulle slå ham ud:

"I starten tænkte jeg; hold da kæft, hvor er du svag, og det her kan bare ikke passe. Når jeg nu ikke mærkede at have fysisk ondt nogen steder, var det svært at acceptere at skulle gå hjemme. Men jeg har mødt meget støtte fra mine kolleger og det er dem, der får mig til at sige: Jeg skal tilbage".

10 årsplaner blev for meget

Poul Arne Nielsen er lærer i indskolingen. Han havde frem til sygemeldingen 1., 2. og 3. klasse til engelsk, foruden sin dansk-, historie-, kristendoms- og billedkunstundervisning på samme årgange. Tilsammen betød de mange fag i mange klasser, at han skulle udfærdige 10 årsplaner til d. 1. oktober. At skulle klare det inden for den nye arbejdstidslovs rammer, var helt klart en af de største stressfaktorer, vurderer han.

"Jeg oplevede ikke på noget tidspunkt at være ligeså godt forberedt som sidste år. Jeg har været travl og presset tidligere, uden at det har udmøntet sig i sygdom. Men den nye arbejdstidslov betød, at jeg til sidst ikke kunne mere", siger han. 

 

Poul Arne Nielsen har taget imod de gratis psykologsamtaler, som Danmarks Lærerforening tilbyder sine medlemmer i krise. Samtalerne hjælper ham og han håber at kunne vende tilbage. Særligt sin klasselærerfunktion, der godt nu hedder kontaktlærerfunktion, savner han. 

I går aftalte han på et møde med sin leder at starte op på skolen igen til december, stille og roligt to dage om ugen.

Vi klynker ikke

Derhjemme er han træt af at læse fynske aviser, hvis ledere efter hans mening er ude efter lærerne. 

"Det er nedbrydende at læse de fynske aviser. At blive kaldt hykler eller klynker gør mig rasende. Vi klynker ikke. Vi tager eleverne i forsvar, og det er nok derfor, at så mange af os går ned, fordi vi ikke føler, at vi leverer den kvalitet, vi burde og vi faktisk kan over for eleverne", slutter han.

Dybt frustrerede lærere: Loven hindrer os i at nå vores arbejde

 

Powered by Labrador CMS