Gordon Ørskov Madsen, DLF, glæder sig over, at lærernes grundmotivation fortsat er stærk

DLF: God skoleledelse er afgørende - men det ændrer ikke rammerne

En helt ny undersøgelse viser, at god skoleledelse kan betyde meget for lærernes oplevelse af de nye arbejdstidsregler. Men ledelse og et godt samarbejde mellem lærere og skoleledelse er ikke nok til at løse det problem, at lærerne har for lidt tid til deres arbejdsopgaver, understreger DLF.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er netop offentliggjort et notat om lærernes oplevelse af de nye arbejdstidsregler, som de er implementeret nationalt, kommunalt og af deres egen skoleleder.

Massiv oplevelse af mistillid

Notatet er første del af det store Leap-projekt, hvor 99 skoleledere skal uddannes i forskellige ledelsestilgange, så forskerne kan følge hvilke tilgange, der bedst motiverer lærerne.

"Vi kan se, at god skoleledelse har betydning, at ledelse og lærere i fællesskab finder måder at løse opgaven på. Men god skoleledelse kan ikke ændre på rammerne og manglen på resurser", understreger Gordon Ørskov Madsen.

Lederne er bedre end loven

Lærerne er betydeligt mere positivt indstillet over for skolelederens implementering af arbejdstidsreglerne end over for den nationale og den kommunale implementering af Lov 409.

Alligevel er det kun 14 procent af lærerne, der oplever, at skolelederens implementering af de nye arbejdstidsregler giver lærerne mulighed for at levere god undervisning.  

"Det er meget positivt, at lærernes motivation fortsat er til stede - at den grundlæggende ihærdighed fortsat er der, og lærernes vilje til at ofre sig selv til gavn for børnene endda er steget en smule. Det betyder, at der er noget vigtigt at bygge på", siger formanden for Danmarks Lærerforenings overenskomstudvalg, Gordon Ørskov Madsen.

Den nye undersøgelse kommer samtidig med, at Folkeskolen offentliggør en panelundersøgelse, hvor 79 procent af lærerne fortæller, at de ike kan nå deres arbejdsopgaver, og 82 procent føler sig dårligere forberedt end tidligere.

"God skoleledelse kan ikke ændre ved, at lærerne skal levere en større mængde undervisning", siger Gordon Ørskov Madsen. Men han er samtidig overbevist om, at Leap-projektet med professor Lotte Bøgh Andersen i spidsen vil vise gode resultater af et fokus på gode ledelsestilgange.

Skolelederformand: Det går ikke så skidt

 

Powered by Labrador CMS