Formanden for Foreningen af lærere i Historie & Samfundsfag mener, at Ole Bornedal i serien '1864' "uddrager centrale tematikker fra den konkrete historiske situation, som så kan perspektiveres i tid og rum".

’1864’ i undervisningen: Mere end blot historien om en krig

Ole Bornedals serie om krigen i 1864 handler om andet og mere end et tabt slag. Begivenheden har betydning for danskernes selvforståelse i dag, siger instruktøren selv. Denne kobling mellem for- og nutid begejstrer historielærernes formand. Det er netop, hvad han gerne vil med sin undervisning i faget.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Debatten om DR's store satsning til 173 millioner kroner har forvandlet sig til det, Ole Bornedal i et interview til Ekstra Bladet kalder en 'moderne skyttegravs-krig' mellem de politiske fløje.

Men det var langt fra hensigten, slår instruktøren fast og understreger, at det heller ikke har været hans mening at lave en fuldstændig og aldeles faktuel gennemgang af en enkelt historisk begivenhed.

Ole Bornedal trækker i serien tråde til udviklingen i den danske selvforståelse.

"De tragiske tab og den ultimative ydmygelse blev et vendepunkt for Danmark, som bevægede sig fra et udadvendt verdenssyn, og en selvforståelse som en indflydelsesrig nation i Europa, til en nation som kigger indad og definerer sig selv og sine kvaliteter som et folk - på godt og ondt - som en familie. Det, vi i dag kender som "Den danske velfærdsmodel", en nation som tager sig af alle sine borgere, udspringer af den nye selvopfattelse", siger han til dr.dk.

'1864' sætter gang i debatten

Et af temaerne i seriens første afsnit er, at Danmark i nyere tid også er en krigsnation. Formanden for Foreningen af lærere i Historie & Samfundsfag (Falihos) mener, at Ole Bornedal dermed er med til at koble nutiden med historien. Det kan Dennis Hornhave Jacobsen bruge i sin egen undervisning i historie.

"Om Bornedal har en holdning til dansk krigsdeltagelse i Irak og Afghanistan ved jeg ikke, men for mig gør denne kobling netop det, jeg gerne vil med min egen historieundervisning; den uddrager centrale tematikker fra den konkrete historiske situation, som så kan perspektiveres i tid og rum", skriver Dennis Hornhave Jacobsen i et blog-indlæg her på folkeskolen.dk.

Læs blog-indlægget: 1-0 til Bornedal

Den negative omtale om seriens troskab mod historiske fakta, går derfor ikke Dennis Hornhave Jacobsen på. Han mener, at '1864' bibringer til debatten om danskernes historie og at en bredt funderet debat er en god debat.

"Det er ikke kun historikere, der skal se serien. Det er forhåbentlig også folk, der ikke har den fjerneste interesse i at læse "Slagtebænk Dybbøl", som nu får en anledning til at tale om grænsedragninger og nationalisme", skriver han.  

"1864 har allerede skabt mere debat om historien, end jeg kunne ønske mig".

Læs mere

Q&A med Ole Bornedal på dr.dk

Interview med Ole Bornedal på eb.dk

Powered by Labrador CMS