Lærer til lærer

Kommunemesterskab i programmering

Tirsdag d. 7. oktober var en spændende dag på 10iCampus i Varde. Der blev afholdt kommunemesterskab! - og ikke et hvilket som helst kommunemesterskab, men et mesterskab i at designe og konstruere et køretøj som ud over at se sejt ud også skulle kunne køre.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det blev en fantastisk dag.

Fra hver af Varde Kommunes i alt 10 overbygningsskoler var 2 elever og deres lærere inviteret til at deltage i dysten, og heraf havde 4 skoler kunnet afse tid til at deltage. Invitationerne var afsendt til skolerne i begyndelsen af skoleåret, og opgaveformuleringen lød kort og godt: ”Kommunemesterskab i programmering”.

Bag denne kortfattede overskrift gemte sig et ønske om at samle en flok naturvidenskabsinteresserede unge, vække deres nysgerrighed og konkurrencevilje og give dem en spændende og anderledes dag, der gjorde arbejdet med faget vedkommende. Det lykkedes til fulde.

Gennem et års tid har Sciencelinjen på 10iCampus arbejdet med køretøjer i LEGO Mindstorms. Arbejdet med de små robotter kan om noget sætte gang i fantasien og gøre undervisningen spændende, for materialet giver næsten uanede muligheder for sindrige konstruktioner – som endda kan bringes til at bevæge sig! Eleverne har samlet, skilt ad, afprøvet, forkastet, bygget op igen, programmeret, ændret og opstillet brugbare og ubrugelige hypoteser i massevis. Der er lavet baner ude og inde, gjort forsøg med trapper og med plane flader, kun fantasien (og ind imellem nogle fysiske rammer) har begrænset mulighederne.

Det var derfor nærliggende at lade andre få del i begejstringen med disse første iværksætterskridt og invitere nogle yngre elever til at være med til at kreere køretøjer og til at afprøve deres funktionalitet. Det var bagrunden for dagen, og hvad var mere nærliggende end at udråbe den til en konkurrence mellem de deltagende skoler - selvfølgelig med fine præmier til de vindende hold.

Dagen startede klokken 8.00, og klokken 12.10 skulle de fremstillede produkter, de kørende robotter, være klar til præcisionskørsel på den markerede bane. Hvert hold fik ved dagens begyndelse udleveret et byggesæt og gik efter en kort introduktion i gang med at løse dagens opgaver. Formiddagen var præget af dyb koncentration og seriøse diskussioner om alt det, der kunne influere på mulighederne for at skabe et kommende vinderprodukt! Der var rigtig mange ting, der skulle være opmærksomhed på: et kravene var fx at køretøjet ikke ”bare” skulle kunne køre en forud programmeret rute, det skulle også se smart og sejt ud!!

Det blev dag med højt energiniveau og meget læring, men også med tid til hygge. De unge var engagerede, flittige og ivrige, der var tale om konkurrence på et virkeligt højt fagligt plan, og det viste en naturfaglig tilgang på et fornemt niveau. De unge, som kom fra Agerbæk Skole, Blåvandshuk Skole, Brorsonskolen og Lykkesgårdskolen mente alle efterfølgende, at de havde haft en rigtig sjov og faglig dag, at det egentlig havde været ”den bedste dag i min skoletid”! – og de var bare gode allesammen! I løbet af dagen var der sørget for nødvendig forplejning i form af sandwich og sodavand, og selv om det var meget tiltrængt med noget brændstof til de travle og hårdtarbejdende hjerner, kunne eleverne næsten ikke afse tid til at spise, så optaget var de af arbejdet.

Kl. 12.10 var der deadline for arbejdet, og det var tid til at fremvise resultatet af dagens strabadser. Deltagerne skulle nu vise, hvad de havde brugt tiden på. Præstationerne afspejlede meget tydeligt det arbejde, der var lagt for dagen. Det blev en meget tæt kamp om titlen, om så tæt et løb at man nærmest måtte anvende ”målfoto” for at afgøre konkurrencen. 1. præmien var gavekort på 300 kr. til Varde by og 2. præmien gavekort til Mc Donalds. Vinderne blev holdet fra Agerbæk Skole tæt forfulgt at Blåvandshuk Skole. Efter overrækkelsen af præmier og diplomer var det en flok tilfredse elever, der kunne tage hjem til deres skoler i vished om, at de havde repræsenteret skolen på bedste vis.