Ekstra mange gode bachelorprojekter nomineret til pris

Lærerprofession.dk har nomineret de 11 bachelorprojekter, som i år skal dyste om at få fagbladet Folkeskolens og professionshøjskolernes priser for årets bedste pædagogiske afhandlinger fra skoleområdet. Om en uge udvælger en komite af forskere og professionsrepræsentanter så de tre, som skal præmieres.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der skulle kun have været nomineret 10, men niveauet er så højt i år, at priskomiteen valgte at udvide feltet til 11.

"Det er min klare fornemmelse, at kvalitetsniveauet kravler opad," siger medlem af priskomiteen, journalist, lærer og projektleder Thorkild Thejsen. "Sidste år nominerede vi kun ni, fordi vi vurderede, at der ikke var flere, det var helt oppe at ringe. I år peger vi på 11, som dommerkomiteen skal se på, men vi kunne sagtens have peget på måske 15 eller 20, for der var mange, der var rigtig gode. Og man kan se, at ambitionen om at behandle lærerfagligt relevante problemstillinger slår tydeligere igennem. I rigtig mange projekter kan man mærke, at de studerende er meget bevidste om, at de skal ud og virke som lærere, når de vælger de problemstillinger, de skal bokse med i deres professionsbachelorprojekt."

Også it-særpris

Priserne uddeles den 14. november ved et arrangement i København, hvor undervisningsminister Christine Antorini taler. Det er tredje gang, uddelingen finder sted, og der gives priser til tre nyuddannede lærere. Udover priserne for de bedste bachelorprojekter bliver der i lighed med sidste år uddelt priser for de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet. Der bliver i lighed med 2013 også uddelt en særpris for et bachelor- og/eller diplomprojekt, som diskuterer muligheder og udfordringer med at arbejde med it-støttet undervisning og digitale læremidler.

Det er vejledere på professionshøjskolernes læreruddannelser, som indstiller bacheloropgaverne. I år er der indstillet 54, hvor der sidste år var indstillet 40 og året før tæt på 80

De nominerede (link til deres projekter):

* Stinne Pallesen, i dansk på Læreruddannelsen i Aalborg ved professionshøjskolen UCN med "Litteraturlæsning med nye medier".

* Kristina Riisgaard, i dansk på Læreruddannelsen i Aalborg ved professionshøjskolen UCN  med "Drengen der gik baglæns mod et synligt mål."

* Kimmie Nørgaard, i specialpædagogik på Læreruddannelsen i Silkeborg ved professionshøjskolen Via med "Specialskolernes læringsmiljø."

* Sofie Rudebeck Skousen, i specialpædagogik på læreruddannelsen i Silkeborg ved professionshøjskolen Via med "Det, der sker i fortiden, præger nutiden, og har betydning for fremtiden. En narrativ tilgang til elever i socio-emotionelle vanskeligheder."

* Tina Vestergaard Pedersen, i dansk på læreruddannelsen i Silkeborg ved professionshøjskolen Via med "Web 2 og didaktisk design i danskundervisningen."

* Sara Illum Mathiassen, i musik fra Læreruddannelsen på Fyn ved professionshøjskolen Lillebælt med "Interkulturel inklusion i musik."

* Stig Haslund Jensen, i innovation fra læreruddannelsen på Bornholm ved professionshøjskolen UCC med "Udvikling af innovativ self-efficacy. Den indirekte betydning kompetencemotivation og tankesæt."

* Jeppe Jungersen, i dansk, specialpædagogik og pædagogik fra Læreruddannelsen i Vordingborg ved Professionshøjskolen Sjælland med "Filmproduktionens kompetenceudviklende muligheder."

* Janni Frehr Sørensen, i specialpædagogik, inklusion og teamsamarbejde fra læreruddannelsen i Aarhus ved professionshøjskolen Via med "Det professionelle læringsfællesskab - et udviklingsorienteret teamsamarbejde."

* Mette Dela Myrup, i dansk som andetsprog fra læreruddannelsen Blaagaard-KDAS ved Professionshøjskolen UCC med "Innovative læreprocesser og tilegnelse af skolesprog."

* Sara Holm, i almene læreropgaver fra læreruddannelsen Blaagaard-KDAS ved professionshøjskolen UCC med "Et kritisk blik på køn som inklusionsindsats."