Lærerstuderende hjælper svage elever

Elever, der har svært ved at læse og skrive, får en-til-en-undervisning af lærerstuderende efter skoletid på en række københavnske folkeskoler.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerstuderende fra Læreruddannelsen Metropol underviser i disse uger elever, der har svært ved at skrive og læse. Der er tale om eneundervisning. Een studerende til een elev. Undervisningen foregår efter skoletid.

Både skoleeleven og den studerende får noget ud af det, fortæller Elsebeth Otzen, der er lektor på læreruddannelsen på Metropol og ansvarlig for vejledning af de lærerstuderende under projektet.

"Formålet er både at lave en forebyggende indsats og skabe en bevidsthed hos de studerende om interventionstiltag i forhold til elever med særlige behov", siger hun.

"Projektet sætter de lærerstuderendes viden om indlæring og pædagogik i spil samtidig med, at eleverne oplever at blive set og hørt på en anden måde end i klassesammenhængen", tilføjer Elsebeth Otzen.

"Og projektet vider på, at de lærerstuderende stadig er under uddannelse. De kan for eksempel fortælle eleverne, at de også 'bare' er elever og også kender til, at det kan være svært at lære nyt".

Eneundervisning i ti uger

Projektet kører i 10 uger, hvor den lærerstuderende mødes med sin elev efter skoletid 1-2 gange om ugen. På den måde har makkerparret en-til-en-undervisning i læsning og skrivning ud fra den enkelte elevs niveau, påpeger Elsebeth Otzen.

De lærerstuderende er alle i gang med valgmodulet "Læsemakkere - fokus på læsevanskeligheder og særligt tilrettelagt undervisning" og får herigennem sideløbende supervision.