Nogle ganske få lærere har i tidens løb sjoflet sig igennem arbejdslivet med et minimum af flid, betalt fritid og lav pædagogisk kadence, og det er nu gået ud over alle, mener Rasmus Alenkær, der forsker i inklusion.

Tusinder ’liker’ inklusions-forskers kritik af Lov 409 på Facebook

”I stedet for at give de FÅ, dovne svindlere sparket, så har man nu “normaliseret” hele pivtøjet, så den øvrige offentlighed kan føle sig retfærdigt behandlet.” På Facebook taler inklusionsforskeren Rasmus Alenkær lige ud af posen om lærernes nye arbejdsbetingelser. Hans statusopdatering er delt og liket af tusinder.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

3.628 likes og 3.134 delinger på Facebook. Det er hvad cand.pæd.psych og ph.d. Rasmus Alenkærs statusopdatering på Facebook fra i mandag aften indtil nu har tiltrukket sig af opmærksomhed. Her skriver Alenkær, at han endnu ikke mødt nogen skolefolk, der er glad for den nye arbejdstidslov.

"Det handler i den forbindelse ikke om tilstedeværelsen fra 8-16 og det handler heller ikke om, at man ikke må forberede sig derhjemme. Det skal man som sådan nok overleve. Derimod er både lærere og ledere frustrerede over det halvfærdige resultat, der kun lige er tid til at levere".

Leder og lærere: Tilstedeværelse på skolen spænder ben for lærerarbejdet

Rasmus Alenkær tager det forbehold, at han naturligvis ikke har mødt alle, men rigtig mange lærere: "Og de fleste synes, at det er så pinligt, så pinligt, det, de kan levere på den givne tid", skriver han.

Rasmus Alenkær har selv været lærer, han er barn af lærerforældre, gift med en lærer og som selvstændig konsulent har han 80% af sine opgaver på de danske skoler (offentlige og private). Men i sin statusopdatering understreger han samtidig, at han hverken holder med lærerne eller regeringen, der greb ind i lockouten med en lov, der bestemte lærernes nye arbejdstidsregler.  

"Jeg hverken er politiker, lærer, skoleleder, kommunal psykolog, forvaltningsmand, repræsentant for Undervisningsministeriet, Danmarks Lærerforening eller andre interesseorganisationer. Jeg er ikke direkte parthaver i denne her sag og måske burde jeg blande mig uden om. Jeg holder ikke med nogen. Jeg er ikke imod nogen. Jeg konstaterer blot, at arbejdstidsloven ikke virker". 

Øget inklusion skal ske med små skridt 

Andres misundelse

"Jeg kan godt forstå, at folk har været misundelige på lærerstanden. For lad os sige det, som det er: Nogle ganske få lærere har i tidens løb sjoflet sig igennem arbejdslivet med et minimum af flid, betalt fritid og lav pædagogisk kadence. Bare drop det, vi ved alle hvem jeg taler om", skriver Alenkær videre.  

"Problemet er, at offentligheden har sidestillet de få brodne kar med resten af den solidt arbejdende, ambitiøse og selvforvaltende gruppe af lærere, som der stadig er, og altid har været, flest af. Man kan nemlig ikke se "rigtigt" lærerarbejde, da den slags udspiller sig i klasseværelserne, i mødelokaler og bag skriveborde, ikke i det offentlige rum".

Synlig tilstedeværelse og mulighed for fælles forberedelse, reflekterende dialoger, varetagelse af udviklingsopgaver og kollegial sparring er fair nok, mener Rasmus Alenkær. Sammenholdt med skolereformen og de længere skoledage spiller fuld tilstedværelsespligt bare ikke:

"Der er simpelthen ikke tilstrækkelig tid til forberedelse, udvikling og samarbejde. Et årgangsteam skal være heldig, hvis det kan mødes 1 time om ugen, hvori der både skal koordineres daglig drift og udvikles innovative tiltag. -Og så er det jo lidt svært at planlægge eksempelvis dymamisk holddeling, tværfaglige forløb og målrettede kurser for udvalgte elever. For man skal jo hjem kl. 16.00, ligegyldigt, hvor langt man er kommet", minder Rasmus Alenkær om.

Den nye arbejdstidslov producerer stress, middelmådig faglighed og lav medarbejdertilfredshed, mener han og det er derfor han håber, at den ikke vil bestå.

Følg link til højre for denne artikel for at læse hele Rasmus Alenkærs statusopdatering og de mange kommentarer. 

Læs mere

Læs hele statusopdateringen her