"Fordi jeg selv er blind, forstår jeg, hvordan det er at være handikappet", siger lærer Yoram Ktiku

Tanzania: Blind lærer inkluderer 60 børn i klassen

Yoram Kitiku er gjort af et helt særligt stof. Selv om han er blind kan han styre en klasse med 60 elever. Og inkludere det handikappede gadebarn Clement.

Publiceret Senest opdateret
Clement er pukkelrygget og er blevet til overs i familien, men får nu skolegang.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Yoram Kitinku underviser en klasse med 60 børn. Nogle af dem har særlige udfordringer med handicaps og indlæringsvanskeligheder. Men han inkluderer dem gerne i klassen - og magter det, selv om han er blind.

Vi er i Singida i det centrale Tanzania, hvor skoler arbejder sammen med kirker, moskéer og andre ngo'er for at hjælpe storbyens 3000 gadebørn. Projektet koordineres af frikirken Singida Pentecostal Church med støtte fra International Aid Services i Danmark.

Clement Jeremy er 14 år og et af de 75 gadebørn, som har fået hjælp på kirkens børnehjem. Han er pukkelrygget og blev til overs derhjemme på grund af sit handikap.

"Da jeg boede hos min bedstemor, havde jeg det svært. Nu har jeg det godt og bliver sørget for. Jeg får vejledning og kommer i skole, og så har jeg et sted at sove", fortæller Clement.

I sin fritid hjælper han til i et snedkerværksted, hvor han håber at komme i lære efter realeksamen.

Udviklede sig i skolen

Da Clement kom i skole, fik han blinde Yoram Kitiku som lærer. Vi besøger ham i hans hjem udenfor Singida.

"Da Clement kom i skole, vidste han ikke ret meget. Vi har en specialklasse på skolen og aftalte med børnehjemmet, at Clement skulle gå dér. Og han udviklede sig fint", fortæller Yoram.

Børnehjemmet ville gerne betale ekstra for at læreren tog sig af Clement, men det ville Yoram ikke tage imod.

"Fordi jeg selv er blind, forstår jeg, hvordan det er at være handikappet", fortæller han.

Hvad gør du med en klasse med 60 elever, når der opstår uro og larm?

"Jeg bruger dukse til at opdage, hvem der larmer. De siger til ballademagerne, at hvis de bliver ved, hentes de frem på den forreste bænk, hvor der venter sanktioner. Og det bevirker, at de ikke gør det igen".

Flere læsere videre

Børnehjemmets leder Immanuel Kasenge er stolt af Clement og de andre børn på børnehjemmet.

De fleste af børnene fuldfører deres skolegang. Nogle går endda videre til gymnasiet og flere er kommet på universitetet. En er i lære som snedker, en anden er netop færdig som programmør, en anden som turistguide.

Men ikke alle i byen er så heldige. Børnene har som regel meget lidt støtte hjemmefra, og lander de først på gaden falder de helt udenfor skolesystemet. Derfor har frikirken også et ungdomscenter, hvor hundredevis af byens unge får lektiehjælp og ekstraundervisning.

"Mange vil færdiggøre grundskolen, men kunne måske ikke bestå eksamen i 7. 8. eller 9. klasse. Nu kæmper de for at komme op på niveau", fortæller projektleder Johnny Galau.

20 mio. under 15 år

Gadebørn er et stigende problem i Tanzania, hvor 44 procent af landets 45 mio. indbyggere er under 15 år. Det er næsten halvdelen.

Børnene blander sig i gademylderet af forskellige årsager. Nogle er til overs derhjemme, fordi forældrene ikke har råd til at brødføde dem, langt mindre sende dem i skole. Andre er flygtet fra alkoholiserede familier, hvor faren kommer hjem og tæver moren hver dag. Atter andre er blot taget til storbyen for spændingens skyld, lokket af kammerater som har fundet identitet og spænding i at leve som småkriminelle.

Børnene må selv finde mad

"Den største udfordring er, at mange forældre drikker meget. Det fører til ballade og skilsmisse og at den forælder, der er tilbage, ikke kan tage sig ordentligt af børnene", fortæller børnehjemsleder Immanuel Kasenge og tilføjer, at mange forældre slet ikke har nogen plan med deres børn.

"De efterlader dem bare sultne, så børnene selv må finde mad".

Derfor tager han og kirkens medarbejdere ud på husbesøg og rådgiver forældrene, som også inviteres på kursus i børneopdragelse.

"Vi fortæller dem, hvor dejlige børnene er, og at de bør hente dem hjem fra gaden og tage sig af dem. Men de beder os om at beholde børnene her, mens de går i skole. Det er ligesom en kostskole, fortæller Immanuel Kasenge.

Taknemmelig familie

Og det er her Clement Jeremy bor, indtil han består realeksamen under Yoram Kitikus kyndige vejledning.

Vi møder Clements onkel Hassani Ramadani udenfor børnehjemmet.

"Jeg har mine egne børn og magtede ikke at tage mig af Clement. Men jeg er rigtig glad for, at han får hjælp på børnehjemmet og går i skol"e, siger han.

Gadebørnsprojektet og opbygningen af et netværk mellem skole, kirke, moské og myndigheder støttes af International Aid Services med penge fra Danida gennem Dansk Missionsråds Udviklingsafdeling.