Anmeldelse

Englandskrigene 1801-1814

Her skydes med skarpt!

Selvom Englandskrigene er et e-læringsmateriale, byder det ikke på glitter og falbelader og instant gratification. Trods den moderne platform er her tale om noget så gammeldags og støvet som gedigne tekster og opgaver. Denne anmelder er begejstret!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Materialet "Englandskrigene 1801-1814" bør vel kategoriseres som e-læringsmateriale. Der er dog i vid udstrækning tale om klassisk tekstbaseret materiale til overføring af viden om faktuelle forhold om genstandsområdet – hvilket i mine øjne er særdeles positivt. Jeg nævner det, for at en potentiel bruger ikke skal føle sig skuffet, dersom vedkommende forventede en dyrkelse af ”e-materialemulighederne”. Der er naturligvis elementer, som for eksempel et spil med kontrafaktisk historieoplevelse, der er unikke for denne type medie – men først og størst er der tale om en lærebog. En udmærket en af slagsen.

Fakta:

Titel: Englandskrigene 1801-1814

Forfatter: Jesper Østergaard, Poul Kofod

Pris: Gratis

Forlag: Funkhauser Film

Forløbet er berammet til fire-seks lektioner og henvender sig til 8. klasse. De spændende og skelsættende år i landets historie gives en fin, overordnet belysning gennem et antal gode artikler, som foreligger i en nem og en svær udgave. Opgaven med at få kerneindholdet formidlet i begge udgaver, samtidig med at stoffet gøres tilgængeligt for svagere læsere, løses på betryggende vis. En del oplysninger går igen i flere artikler, men ikke i et anstrengende omfang. Til hver artikel er der et antal opgaver, hvor især dem om kildekritik er af høj kvalitet.

Billedanalyseopgaven kalder i mine øjne på kritik, fordi fokus lægges på fortolkning frem for analyse. Desuden mener jeg, at flere af de stillede spørgsmål tjener til at give eleverne en forkert idé om analysens væsen og tolkningens muligheder.

Trods dette ene hjertesuk iler jeg med en samlet anbefaling.

Dette er et glimrende materiale, som giver masser af arbejdsmuligheder og ting at tale om. Det er meget nemt at gå til, hvilket er et stort plus i tider med reduceret forberedelsestid. Samtidig er det også oplagt til brug som afsæt for et større forløb om emnet, og i den forbindelse vil man frydes over de forbilledlige litteraturlister og læsningsforslag. Et godt stykke værktøj til historielærerens kasse.