Klog på Naturfag er et online kursus fra Universe Fonden. Lærere ved flere skoler har prøvet forløbet.

Nyt online-kursus til naturfagslærere

Universe Fonden udvikler en ny læringsplatform ”Klog på Naturfag” for at opkvalificere nogle af de naturfagslærere, der underviser i natur/teknologi uden at have linjefaget. En testgruppe er i gang med at prøve forløbet. Lærerne har fået tid til kurset og til at give deres erfaringer videre.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hvordan stiller du spørgsmål til eleverne", "øv dig på at stille produktive spørgsmål til eleverne" eller "hvordan forstår du praktisk arbejde i natur/teknologi". Det er nogle af de emner, lærerne diskuterer med hinanden, reflekterer sammen over og afprøver, når lærerne gennemgår onlinekurset "Klog på Naturfag". Lærerne sidder sammen to og to ved computere på skolerne og lærer om at skabe undren og engagement hos eleverne, og om hvordan man arbejder med sprog og begreber.

"Det har givet rigtig meget. Vi syntes jo selv, at vi var åbne i vores måde at spørge på, men vi fandt hurtigt ud af, at vi faktisk stillede lukkede spørgsmål til eleverne", fortæller Pernille Rosendahl, der er lærer på Vestre Skole i Svendborg og deltager i testgruppen.

"Det handler om at stille spørgsmål, sådan at man får eleverne mere på banen. Jeg har manglet noget didaktisk til faget natur/teknologi, og hvordan jeg kunne gøre det interessant for eleverne. Tidligere læste jeg meget om et emne og bagefter fortalte jeg så eleverne det hele, men det er jo langt bedre at få eleverne i gang med selv at undersøge og have nogle gode praktiske aktiviteter i undervisningen".

Pernille Rosendahl har linjefag i geografi og matematik.

Roskilde-lærere efteruddanner sig på nettet

"Det, vi har arbejdet med i kursusforløbet, har haft direkte med undervisningen i natur/teknologi at gøre, og det har været dejligt. Vi har kunnet sparre med hinanden, har fået en fælles referenceramme og har udvekslet ideer. Vi har haft strukturerede samtaler om faget, har skullet lytte til hinanden, reflektere og er nået frem til noget brugbart i fællesskab".

Elever mere på banen

Hendes makker er Kasper Storm Emde, der har linjefag i matematik og idræt. Også han syntes tidligere, at han manglede nogle kompetencer til undervisningen i natur/teknologi.

"I introforløbet blev vi præsenteret for den naturvidenskabelige metode. Den var en øjenåbner for mig. Den bruger jeg fremover. Jeg kan godt lide struktur og faste rammer og her er nogle punkter, man skal igennem. Eleverne kommer mere på banen, de skal opstille hypoteser og teorier, de skal planlægge hvordan de udfører en undersøgelse, evaluere deres arbejde og formidle for hinanden", forklarer Kasper Storm Emde.

Undervejs er lærerne blevet filmet både i undervisningen og i reflektionsøvelser, fordi de har testet kursusforløbet til folkene bag. Det var grænseoverskridende i starten, men det har også betydet, at de er blevet mere bevidste, om hvad der virker i undervisningen.

"Her har vi med det samme kunnet bruge det, vi lige har lært. Vi har taget det ind i undervisningen, og så hænger det fast, fordi vi har brugt det. Ofte når man har været på kursus, får man ikke brugt det nye, man har lært, og så forsvinder det bare. Her foregår det på skolen, i undervisningen og sammen med en kollega", siger Pernille Rosendahl.

Har taget faglokalet i brug

De to lærere har fået tid til at deltage i kurset. Afdelingsleder for indskoling og SFO Christian Handberg Clift fortæller, at der er sat 20 timer af til hver lærer. De har fået lidt ekstra tid, fordi de også har testet kursusforløbet og er blevet filmet.

"Det er en fordel, at kurset foregår her på skolen og direkte relaterer til det, lærerne arbejder med i klassen. Online-kurset er fleksibelt tidsmæssigt, og vi skal ikke bruge tid til transport. Det er en fordel", mener afdelingslederen.

Vestre Skole deltager derfor med 13 naturfagslærere i det testforløb, der varer frem til jul. Lærere fra andre skoler deltager også.

Hele projektet følges desuden af en ph.d-studerende. Universe Fonden har særligt fokus på grundskole og på udvikling af naturfagene.

For de to lærere på Vestre Skole har kursusforløbet også betydet, at de har taget natur/teknologi faglokalet i brug. Tidligere underviste de i de almindelige klasselokaler.

"Men nu bruger vi altid natur/teknologi-lokalet. Vi synes, der er mange inspirerende ting i faglokalet til undervisningen, og det er med til at skærpe elevernes interesse", siger Pernille Rosendahl.

"Klog på Naturfag" indeholder små film, reflektionsøvelser til lærerne, forslag og spørgsmål til strukturerede samtaler mellem kolleger. Der er også forslag til, hvordan man kan trække elevernes hverdagsforestillinger ind i det videnskabelige miljø.

Link til Klog på Naturfag finder du her til højre for artiklen