”Det er en ren fornøjelse at undervise 6. klasseeleverne. Forventningen om, at de yngre er mere motiveret, har vist sig at holde stik", siger lærer og næstformand i tysklærerforening, der er glad for den tidligere sprogstart i skolen.

Tysklærerforening efterlyser bedre materialer til tidlig sprogstart

Næstformand i Tysklærerforeningen for Grundskolen tysklærer Carl Kinze vil gerne have bedre undervisningsmaterialer til tysk for 5. og 6. klasse. Han anerkender dog, at forlagene skal bruge tid på at udvikle materialerne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den tidligere sprogstart, som er en del af skolereformen, er entydigt godt for eleverne, mener Carl Kinze, der selv underviser en 6. klasse i tysk på Smørum Skole. Undervisningen kan dog blive bedre, når der ligger bedre materialer til rådighed for tysklærerne, siger han.

"Hvis jeg skal være lidt kritisk, så har forlagene nok været lidt hurtige med at spytte nogle materialer ud", siger Carl Kinze, der understreger, at der er brugbare ting i noget af det allerede udkomne, og at han har tillid til, at forlagene nok skal komme efter det.

Forlag: 'Reform-læremidlerne' er på vej

"Det er måske lidt unfair at være for kritisk allerede, og jeg vil gerne se tiden an", siger han.

Hvor tidlig sprogstart hilses velkommen af foreningen, frygter den også for en slagside i den nye reform.

"Den effekt, vi ikke kender til endnu, er, at nogle af tysktimerne i 8. og 9. klasse er sløjfet", siger Carl Kinze.

Derfor arbejder foreningen fortsat på at fastholde det gamle timeantal på de ældre klassetrin også.

Læringsiver opvejer manglende materialer

Heldigvis for Carl Kinzes egne oplevelser af at undervise yngre elever i begyndertysk, opvejer manglen på kvalitetsmaterialer af elevernes iver efter at lære sproget.

"Det er en ren fornøjelse at undervise 6. klasseeleverne. Forventningen om, at de yngre er mere motiveret, har vist sig at holde stik. 7. klasse er et pubertetsår for de fleste elever, og det påvirker lysten til læring", siger Carl Kinze.

Han mener, at undervisningen af de yngste elever skal gribes anderledes an.

"Vi prøver, ligesom når vi lærer vores modersmålssprog, at lade grammatikken komme i anden række. Først fokuserer vi på at lære eleverne hele ordrækker", siger han.

Tysklærerforeningen har i øvrigt selv lavet en sang, som lærerne kan bruge til at få mere bevægelse ind i undervisningen. Sangen hedder "Deutsch is klasse" og er sendt ud til foreningens medlemmer.

Blog: Deutch ist Klasse!