Åbent brev til skolebestyrelsen (på en for mig ukendt skole i DK)

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære skolebestyrelse

I skriver i jeres nyligt udsendte referat at: "Skolebestyrelsen opfordrer lærerepræsentanterne til ikke at videreformidle negativ omtale af reformen overfor eleverne."

Jeg stiller mig undrende over for denne opfordring. Lærere er i min optik rollemodeller i deres professionelle virke. I folkeskolens formålsparagraf står der bl.a.:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

"Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati." (www.uvm.dk)

Lærere skal selvfølgelig ikke indoktrinere - hverken politisk eller religiøst. Men en åben, nuanceret debatkultur med plads til diversitet, hvor den enkelte deltager kan bidrage til fællesskabet med argumenter, politiske referencer og egne erfaringer, skal der vel være plads til i vores fælles skole - i hvert fald så længe formålsparagraffen endnu ikke er ændret.

Det er bl.a. lærerens ansvar at præsentere eleverne for problemstillinger, hvortil der er divergerende holdninger. At præsentere dem for problemfelter, der illustrerer, at vi mennesker på tværs af tid, kulturer og politiske overbevisninger kan have forskellige - til tider direkte modstridende - holdninger til hvordan samfundet, grupper og/eller enkeltpersoner bør agere.

Mine første spørgsmål til jer som skolebestyrelse er derfor følgende:

Opfordrer skolebestyrelsen til, at lærerne på skolen i al almindelighed forholder sig neutralt i relation til alle politiske beslutninger? Gælder det i så fald kun beslutninger truffet af den siddende regering? Eller alle beslutninger truffet af et bredt flertal? Gælder det kun national lovgivning? Eller måske al lovgivning inden for EU?

Eller formuleret mere konkret. Skal læreren i jeres optik:

1. fremstå som professionel rollemodel ift folkeskolens formålsparagraf 1 stk 3?

2. fremstå 100 pct neutral ift holdninger/præferencer og/eller erfaringer bundet op omkring politik, religion, familieforhold, livsfilosofi mv?

3. optræde som ukritisk, loyal tilhænger af den til enhver tid gældende lovgivning?

"Et tredje centralt element i formålet er, at “undervisningen skal bidrage til, at den enkelte elev kender og i praksis respekterer samfundets demokratiske spilleregler og grundværdier.”....Det er imidlertid også vigtigt, at tematiseringen af fagets emner i almindelighed åbner for demokratiperspektiver. Det er i den forbindelse nærliggende at behandle skolens opbygning, funktioner og samværsformer som indhold i undervisningen ud fra demokratiperspektiver." (Fælles mål - Samfundsfag. www.uvm.dk)

Med afsæt i ovenstående citat lyder mine næste spørgsmål således:

Hvordan tænker I, at underviseren i fx samfundsfag skal leve op til fagets formål, hvis han/hun ikke må videreformidle "negativ omtale af reformen" over for eleverne. Må læreren i modsat fald gerne videreformidle "positiv omtale af reformen"? Er der andre forhold, der omhandler elevernes aktuelle livssituation, hvorom læreren heller ikke må præsentere dem for kilder, der forholder sig kritisk over for lovgivningen? Fx kritik af den kriminelle lavalder eller holdninger omkring legalisering af hash?

Sidst, men bestemt ikke mindst, vil jeg gerne sende et par spørgsmål ud til alle (andre) med interesse for folkeskolen som demokratisk institution: Hvis ærinde går en skolebestyrelse med en sådan opfordring? Er ledelsen og personalerepræsentanterne ikke forpligtede til at leve op til formålsparagrafferne også inden for skolebestyrelsesregi? Og hvad vil vi egentlig med vores fælles skole?

En sætning i Brian Degn Mårtenssons blogindlæg "Om at tage ansvar og udvise loyalitet" beskriver meget poetisk, hvad der er på spil her. For mig rummer lige akkurat den sætning en stor del af svaret.

"At holde skole er nemlig et forsøg på at sætte andre mennesker fri uden egentlig viden om, hvad de vil bruge friheden til."

Cecilia Lucia Fava