Der skal være løbende drøftelse mellem skolelederen og den enkelte lærer om lærernes opgaver. Måske er det ikke lykkedes fra begyndelsen alle steder, men den løbende dialog finder sted på langt de fleste skoler, understreger Skolelederforenngen

Skolelederformand: Der er dialog om opgaveoversigterne

Ifølge loven må ledere ikke bare udstikke opgaveoversigter til lærerne. Først og løbende skal leder og lærer være i dialog. På trods af beskyldninger om, at denne dialog er fraværende, fastholder skoleledernes formand, at den finder sted på de allerfleste skoler hele tiden.

Publiceret

LOv 409 - § 5. Opgaveoversigt

Forud for hver normperiode udarbejder ledelsenen opgaveoversigt til den ansatte. Opgaveoversigten skal overordnetangive de arbejdsopgaver, den ansatte påtænkes at løse inormperioden.

Bemærkning

Opgaveoversigten udarbejdes på baggrund afdialog mellem ledelse og lærer, hvor der bl.a. afstemmesforventninger til, om lærerens samlede arbejdstid er fyldt op medde tildelte opgaver. Der gives ikke med opgaveoversigten etbindende tilsagn til læreren om, hvilke opgaver den pågældende skalløse.

Stk. 2. Hvis der iløbet af normperioden opstår behov for at ændre væsentligt påindhold eller omfang af de arbejdsopgaver, der fremgår afopgaveoversigten, drøftes dette snarest muligt mellem ledelsen ogden ansatte, herunder drøftes eventuelle konsekvenser afændringer.

Bemærkning

Skoleledelsen er løbende opmærksom på lærernes præsteredearbejdstid og drøfter eventuelle justeringer afopgaver/prioriteringer med den enkelte lærer efter behov.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Opgaveoversigten udarbejdes på baggrund af dialog mellem ledelse og lærer, hvor der bl.a. afstemmes forventninger til, om lærerens samlede arbejdstid er fyldt op med de tildelte opgaver".

Sådan hedder det i den nye arbejdstidslovs paragraf 5 og nogenlunde sådan lød det også i svaret fra KL til lærer Rikke Petersen, der for nylig bad politikerne om vejledning til at nå blandt andet sin forberedelse i den ny skolevirkelighed. Både KL og undervisningsminister Christine Antorini anbefalede Rikke at tale med sin leder.

Rikke kan ikke bruge svar fra Antorini og KL 

Svarene til Rikke Petersen fik imidlertid lærer Niels Christian Sauer fra Danmarks Lærerforenings hovedstyrelse til at vende sig mod skolelederne.

"Hvordan kan Skolelederforeningen blive ved med at sidde det her overhørig? De ved, at denne dialog er ikke-eksisterende. Hvis der overhovedet har fundet noget møde sted, har det været en kort orientering fra ledelsen. Den grundige vurdering, der tales om, har ikke en eneste lærer i dette land taget del i", skrev han fredag i en kommentar under artiklen "Rikke kan ikke bruge svar fra Antorini og KL"

Men det har han overhovedet intet belæg for at sige, mener formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal.  

Ledere har fjernet opgaver

Claus Hjortdal fortæller, at han for nyligt holdt formandsmøde med ca. 100 lokalformænd i Skolelederforeningen:

"Det kom frem, at der nok er lærere, der ikke har haft en ordentlig dialog i første omgang, men de fleste har. Også efterfølgende har ledere haft dialog med lærere, som har haft det på samme måde som Rikke og så har man åbnet opgaveoversigten sammen og fjernet nogle opgaver", fortæller han og tilføjer:  

"Det er mit helt klare indtryk, at de løbende drøftelser finder sted på de allerfleste skoler hele tiden".  

Hvad betyder dialog?

For Claus Hjortdal betyder 'en dialog mellem leder og lærer', at lederen lytter til, hvad læreren har at sige.

"Men det er jo ikke sikkert, at det, som læreren kommer med, bliver ændret og derfor kan lærerne føle, at når de ikke fik ret, så har der ikke været en dialog".

Men en dialog skal ikke nødvendigvis munde ud i et kompromis.

"En dygtig leder lytter og har en dialog med læreren. Han skal kunne lave ændringer, men også kunne stå fast på, at sådan her forbliver det alligevel, hvis det er løsningen", siger Claus Hjortdal.

Opgaveoversigten gør det svært for lærerne at overskue arbejdet

Han synes det er helt urimeligt, hvordan Niels Christian Sauer udstiller skolelederne i den her sammenhæng:

 "Jeg synes det er uanstændigt af et hovedstyrelsesmedlem i Dannmarks Lærerforening at generalisere på den måde og insinuere, at alle ledere, som i øvrigt er medlemmer af den samme forening som Sauer, ikke udfører deres arbejde".