Bondo: Lærerne ser fremad - det burde politikerne også gøre

Anders Bondo, formand for DLF, åbnede Lærerforeningens kongres med at rose lærerne for at kæmpe for at levere god undervisning uanset forholdene. Formanden efterlyste, at politikerne begynder at tage ansvar for at få løst problemerne på skolen i stedet for at skubbe ansvaret over på skolelederne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg er dybt imponeret over at se lærerne starte året ude på skolerne. Jeg bor selv i nærheden af et slagteri, og jeg har været ude for, at slagteriarbejderne bare går hjem, hvis knivene ikke er skarpe. Men lærerne kæmper virkelig for at levere god undervisning. Det skal de have al mulig ros for", sagde Anders Bondo Christensen i sin åbningstale.

"Vi har fokus på medlemmernes arbejdsmiljø og muligheder for at løse opgaverne. Det skal være attraktivt at være lærer og leder. Derfor er den røde tråd gennem alle punkterne på kongressen, hvordan vi styrker læreres og lederes muligheder for at udføre et godt arbejde, uanset hvor de arbejder", sagde han.

Følg Danmarks Lærerforenings kongres på folkeskolen.dk

En paryk i en knoor-kop Anders Bondo Christensen langede også ud efter arbejdsgiverne og deres ønske om, at lærerne skal begynde at se fremad:

"Vi har hørt rigtig mange gange, at nu skal vi se fremad. Jamen det har vi gjort siden 26. april 2013! Vi har banket på hos kommunerne, og prøvet at tale om hvordan vi kan skabe muligheder. Vi har holdt lyttemøder, og vi har sendt vejledninger ud til skolerne. Men vi kunne godt have ønsket os, at arbejdsgiverne selv i lidt større omfang havde set fremad. De har selv ønsket de regler, vi arbejder under. Og de har haft halvandet år til at få dem gennemført. Det er jo ikke noget, som de er blevet pålagt at gennemføre på halvanden måned. Hvis de havde kigget lidt fremad, så kan det være, at vi ikke havde stået i den situation, at tusindvis af lærere ikke havde haft en arbejdsplads", sagde han.

"KLs formand har sagt, at lærerne leder efter et hår i suppen. Der er mere tale om en hel paryk i en knoor-suppe-kop, skal jeg hilse og sige", sagde formanden til klapsalver fra salen.

Men Anders Bondo Christensen understregede, at reformen nu er vedtaget, så fokus skal være på undervisningen og lærernes arbejdsvilkår og muligheder for at løfte opgaverne.

Det handler ikke kun om folkeskolen. Der drejer også om for eksempel. UU-vejlederne:

"De er blevet beskåret, så man skal finansiere hele ungepakken gennem såkaldt fokuseret vejledning. Men hvordan hænger det sammen med at man gerne vil have flere til at vælge noget andet end gymnasiet? Det er endnu et eksempel på, at vi får en politisk reform med en fin målsætning - men hvor realiteterne modarbejder den målsætning", sagde Anders Bondo Christensen.

"Det samme med inklusion - også her har vi også en god målsætning. Men man ændrer ikke på tingene ved at lave en lov, men ved at ændre på lederes og lærernes muligheder for at løfte opgaven. Og her savnes der også et fælles billede", forsatte han.

Anders Bondo Christensen nævnte derudover, at der sker nedskæringer på voksen - og ungdomsspecialundervisning - uden at der bliver holdt store politiske debatter om det. Det er bare sket, fordi kommunerne skal købe pladser hos andre kommuner og derfor sparer på pladserne. 

"En rød tråd gennem denne kongres skal derfor også være, hvordan vi får politikerne til at tage ansvar for at forholde sig til, hvordan reformer kan gennemføres", sagde Anders Bondo.

Han fremhævede, at det er meget vigtigt at få sat fokus på vigtigheden af det danske aftalesystem. Det skal stå klar for alle, at aftaler ikke er hindring, men en forudsætning for de nordiske velfærdsstater. Derfor er det også vigtigt at gøre noget for at sikre tillidsrepræsentanternes vilkår.

Og så sluttede Anders Bondo Christensen med at se fremad:

"Nu er folkeskolereformen vedtaget. Der er ingen grund til at diskutere det. Nu må vi i fællesskab rette fokus på, hvordan skolerne kan løfte den opgave. Det er helt afgørende, at politikerne går i gang med at støtte skolen i stedet for at skubbe ansvaret ud på nogle ledere, som står med svære vilkår. Det er også helt afgørende, at vi får et fælles billede af, hvordan situationen på skolerne er", sagde formanden. 

Han erkendte, at der ikke er nogen, som har en fiks og færdig løsning.

"Vi erkender at udfordringen er stor, men så meget desto mere er det vigtigt at holde fokus på vores muligheder for at løse den. Det skal være vores mål for denne kongres: At når vi går herfra i morgen, er vi bedre rustet til at løse den opgave".