Tiden til forberedelse rækker ikke

Middelfart-lærer på kongres mener, at DLF skal træde i karakter, så indflydelsen bliver større i fremtiden.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Per Ramussen, 59, er lærer på Lillebæltskolen i Middelfart, hvor han underviser i fysik, musik og matematik. Han er kredsstyrelsesmedlem ved Vends Herreds Lærerkreds.    "Hvad oplever du som de tre største udfordringer ved at være lærer lige nu"?

Det er en udfordring at få tid nok til at forberede den undervisning, man gerne vil udføre. Der er meget fokus på tilstedeværelsen, og det er for mig fint nok, at forberedelsen foregår på skolen - men tiden rækker altså ikke. Noget tyder nok på, at vi tidligere har arbejdet mere end 37 timer om ugen for at kunne nå det hele. 

Lektiecafeen - eller hvad den nu bliver kaldt de forskellige stedet - er en udfordring, fordi der er meget forskellige forventninger til, hvad den skal kunne. Nogle forældre og elever forventer, at alle lektier skal overstås i lektiecafeen - og det kan være svært at koordinere lektiemængden os lærere imellem.

Ligesom med lektiecafeen, er det svært at leve op til forventningerne til den understøttende undervisning, når der ikke er afsat flere penge til det. Den understøttende undervisning var jo det, der skulle skabe den spændende og anderledes undervisning, men det er svært, når der ikke er flere midler til at gøre godt med.

Føg Danmarks Lærerforenings kongres på folkeskolen.dk

"Hvad synes du, DLF skal gøre fremadrettet"? 

DLF er blevet sat uden for døren i denne her reform, og de er ikke blevet hørt. Derfor skal DLF presse på regeringen, så lærerne igen kan blive hørt og have indflydelse i fremtiden.