Formand for Danske Skoleelever, Miranda Wenay Dagsson, har været på inspirationsrejse i USA og Canada.

Danske Skoleelever: Vigtigt, at reformen bliver en succes

Repræsentanter for Danske Skoleelever har været på studietur til USA og Canada, hvor de har fundet inspiration til at håndtere seks problemstillinger, eleverne møder i den nye reform-hverdag.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolereformen har blot en måned på bagen i det danske skolesystem, men i Canada indførte man en lignende reform for 10 år siden. Derfor har Danske Skoleelever været på studietur i både Canada og New York, hvor de har hentet inspiration. Ifølge formanden for Danske Skoleelever, Miranda Wernay Dagsson, er det vigtigt, at man søger indsigt udefra:

"Den canadiske reform minder meget om den, vi netop er begyndt på i Danmark. Desuden arbejder de rigtig godt med elevinddragelse i New York, som vi så forskellige eksempler på".

Hun mener, at det er vigtigt at eleverne bidrager til, at der kommer det bedste ud af reformen.

Eksperter advarer: Resultatstyring dominerer i England og USA

"Opgaven om at nå de her mål ligger rigtig mange steder - den ligger hos skolelederne, den ligger hos forvaltningerne, lærerne og så videre. Men som elevernes interesseorganisation har vi også et ansvar. Vi er jo ude på skolerne, og vi kender eleverne", siger Miranda Wernay Dagsson.

"Vi har en kæmpe, kæmpe interesse i reformen ligesom alle andre. Det er vigtigt for os, at skolen er en succes, og at vi elever lærer så meget som muligt. Derfor vil vi jo gerne være med til at skabe den her gode skole, hvor børnene trives", tilføjer hun.

Inspiration, ikke pakkeløsning Den oversøiske rejse har kastet et 22 sider langt politisk oplæg af sig, hvor Danske Skoleelever får samlet op på de mange indtryk. Den nye viden fra USA og Canada har dannet udgangspunkt for seks forslag fra Danske Skoleelever, der skal sikre at de tre overordnede mål fra reformen nås. Både erfaringer og forslagene skal præsenteres for flere kommuner, når Danske Skoleelever i dette efterår rejser ud for at fortælle om deres tur.

"Det er ikke nogen pakkeløsning for kommunerne, men vi håber, at de vil blive inspireret. Det er jo seks forslag, der sagtens kan fungere uafhængigt af hinanden. Vores bidrag er at understøtte reformens hovedmål, og vi håber, at kommunerne kan blive inspireret til mere end bare at sætte flere timer på skemaet og få kaldt nogle timer for understøttende undervisning", siger Miranda Wernay Dagsson.

Ifølge den 16-årige elevformand er de seks forslag, Danske Skoleelever har sat op, reelle problemstillinger ude på skolerne. En af erfaringerne fra turen er, at det giver overblik og motivation, når lærerne gennemgår dagen og formålet med undervisningen. Noget, Miranda Wernay Dagsson synes, der mangler i dag i danske skoler:

"Fra min skoletid kan jeg genkende den umotiverende undervisning, hvor man ikke helt ved, hvad formålet er. Der er også nogle problemstillinger, der er dukket op med reformen, for eksempel lektiecaféer - og det har vi et konkret forslag til, hvordan man løser".

Canada-forsker: En profession har ikke metodefrihed

Problemstillingen består i, at elever, der er belastet af negativ social baggrund, har sværere ved at følge med i undervisningen, fordi de ikke får læst lektier. Løsningsforslaget går på, at hjælpen til de fagligt svage elever skal opprioriteres - blandt andet med hjælp fra deres fagligt stærke klassekammerater.

De seks forslag har hver to problemstillinger med tilhørende løsninger til hvert af reformens tre mål: At dygtiggøre eleverne, mindske betydningen af social baggrund og sikre tillid og trivsel. Læs hele det politiske oplæg samt de seks problemstillinger og tilhørende løsninger her