Debat

Tag ansvar – og ret pistolen væk fra lærerne

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den nye folkeskole har været i gang i noget tid nu, og lærerne er allerede blevet skydeskive for reformens omvæltninger. Flere politikere og eksperter har forsøgt at presse en ja-hat ned over hovedet på lærerne og insinuerer, at lærerne ikke er konstruktive i deres tilgang til reformen. Helt ærlig, det er ikke lærernes indstilling, der står i vejen for en god implementering af reformen. Det er tværtimod de politikere, der ikke tager ansvar for reformen. Vi står foran et nyt skoleår, og vi skal have det bedst tænkelige ud af de ændringer, vi står midt i – og ansvaret, det ligger hos Folketinget. Regeringen, SF, Venstre, Konservative og DF tvang en ny arbejdstidsramme igennem og vedtog en omfattende folkeskolereform og inklusionslov. Holdningerne og forventningerne til reformen er mange og forskellige - og det er jo ikke et helt nemt udgangspunkt at implementere en reform ud fra. Uanset hvad man mener om reformen, er det for mig afgørende, at vi anerkender, at forløbet har været hårdt og svært for rigtig mange lærere - der ikke er blevet hørt eller værdsat. Anerkendelsen er afgørende for, at lærerne kan føre den nye skole ud i livet. Allerede nu gør de deres aller bedste for at navigere i den kaotiske omvæltning, de er en del af - og det skal vi værdsætte i langt højere grad. Men skal vi lykkes med at få det bedst tænkelige ud af reformen, så kræver det, at vi på Christiansborg tager det overordnede ansvar. Det gøres ikke ved at fortælle lærerne, hvilken hat de skal have på, eller hvordan de skal udføre deres arbejde. At tage ansvar er derimod at sikre, at lærerne har de bedste forudsætninger for at føre reformen ud i livet – det kræver tilstrækkeligt med ressourcer, f.eks. til at sænke klassekvotienten, indføre tolærerordninger og sikre lærerarbejdspladser. Ansvar er at slippe den politiske kontrol og detailplanlægning, at udvise tillid til lærerne og give dem indflydelse. Det kræver, at vi anerkender lærernes faglighed - og at vi lytter til dem, at vi åbner øjnene for de problemer, som reformen medfører ude på skolerne – og at vi er klar til politiske ændringer, der gør reformen bedre undervejs. Hvis den 30 sider lange politiske aftale om en ny folkeskole skal omsættes en endnu bedre folkeskole, så skal lærerne anerkendes, der skal tages politisk ansvar og udvises tillid. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget