Kampagnen vil være at finde på 1.500 udendørsstandere rundt omkring i landet. Kampagnefilmen bliver vist i biograferne og på web-tv.

Kampagne genstartes: DLF sætter fokus på lærernes opgave

”Lærerne deler Folketingets ambition om at alle børn skal blive så dygtige som de kan, men lige nu er vilkårene i folkeskolen slet ikke gode nok til, at lærerne kan gøre det”, siger Dorte Lange, der er næstformand i Danmarks Lærerforening.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I dag går anden halvdel af kampagnen "Fremtiden starter i skolen" i luften.  Første del lå umiddelbart før sommerferien, og det er helt bevidst at anden halvdel først kommer her en måned inde i det nye skoleår.

"Vi var sikre på, at der ville være rigtigt mange historier om skolen ved skolestarten. Derfor sagde vi, at vi gerne vil kunne vise, hvad det er for nogle drømme og håb, vi som lærere har for den danske skole - og det vil vi gerne kunne vise, så der bliver lagt mærke til det", siger Dorte Lange, der er næstformand i Danmarks Lærerforening om den lidt sene anden runde.

DLF-kampagne: Fremtiden starter i skolen

Hvad skal der til Kampagnen sætter fokus på, hvad det er lærerne vil og allerede gør:

"Vi vil gerne vise, at lærerne deler folketingets ambition om at have en skole, der skal gøre alle børn, så dygtige som de kan. Vi vil gerne understøtte, at vores samfund kan få nogle veluddannede unge. Det har vi valgt at vise på den her måde, fordi vi ved, at lige nu er vilkårene i folkeskolen slet ikke gode nok til, at vi kan gøre det", siger Dorte Lange. Selvom kampagnen ikke handler om vilkårene for lærerarbejdet, er mulighederne for at nå de høje ambitioner ifølge Dorte Lange, afhængige af de vilkår lærerne har på skolerne.

"Vi viser, hvad vi gerne vil med skolen og retter fokus mod et andet sted end vilkårene, men også for at kunne komme til at tale om, hvad der skal til for, at vi kan komme hen til det ideal, som vi har", siger Dorte Lange.

DLF får ris og ros for ny kampagne

"Også vores opgave" En del lærere har været kritiske overfor, om det overhovedet er Danmarks Lærerforenings opgave at lave en kampagne for skolens og lærernes ideal, når de selv er voldsomt udfordrede af de nye arbejdstidsregler. 

"Det er også vores opgave at sige, hvad det er for en skole, vi gerne vil have. Vi spiller en vigtig samfundsmæssig rolle som lærere. Vi ved oveni købet fra forskningen, at det der kan motivere lærere rigtigt meget, det er at gøre noget godt. Både i forhold til de konkrete elever man arbejder med men også for samfundet. Så det er vigtigt for os som lærere og lærerforening at blive ved med at sige, hvad er det for en skole, vi er med til at skabe", siger Dorte Lange - hun understreger at kampagnen ikke kan stå alene.

"Den her kampagne er ikke det eneste, vi gør. Vi holder også fokus på, at lærerne er nødt til at have ordentlige arbejdspladser. Og vi er først og fremmest nødt til at have tid til at kunne forberede og efterbehandle undervisningen, ellers kommer vi ikke i nærheden af det her mål, som vi har", siger Dorte Lange.