Bachelorprojekt

Guidende spørgsmål støtter svage elever i fysik/kemi

IBSE-metoden kan engagere eleverne i fysik/kemi, men den skal kombineres med andre tilgange, og især fagligt svage elever skal hjælpes i processen ved at stille spørgsmål, der guider, skriver Souha Seifeddine i sit bachelorprojekt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kun halvdelen af de 15-årige svarer, at naturfagene er interessante i en undersøgelse i 2008. Men hver anden elev kan godt lide fysik/kemi, refererer Souha Seifeddine i sit professionsbachelorprojekt fra Læreruddannelsen i Silkeborg ved Via UC »At kun halvdelen af eleverne udtrykker interesse for fysik/kemi-faget behøver ikke nødvendigvis at ses som et negativt resultat, men for mig som kommende fysik/kemilærer, vil der være en interesse i at, så mange elever som muligt er interesseret i undervisningen,« skriver hun.

Derfor må man som naturfagslærer overveje nye metoder i undervisningen og engagere eleverne i faget, så de opdager spændende aspekter i videnskab og kan se hvor i dagligdagen, de har brug for denne viden, mener Souha Seifeddine.

IBSE-metoden som lærings- og motivationsfremmende. Det fik hende til at opstille følgende problemformulering: »Hvordan kan IBSE- metoden være med til at fremme elevernes læring og motivation i fysik/kemi?«

IBSE-metoden, Inquiry Based Science Education, bygger på et konstruktivistisk læringssyn, og ideen er at skabe en deltagerstyret problem- og undersøgelsesbaseret undervisning.

»Metoden giver eleverne mulighed for selv at undersøge og fordybe sig i det, de er nysgerrige efter og interesserede i, hvilket kan være med til at optimere deres læring,« og det er, refererer Souha Seifeddine, vigtigt at stimulere elevernes interesse i undervisningen, hvis læring skal fremmes. Gennem hands on-aktiviteter og ahaoplevelser skal de opleve glæde, lyst og fornøjelse ved at arbejde med objekterne.

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på skærmen.

Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.

»Ved at inddrage en fagligt svag og en fagligt stærk elev i min analyse af min praksis har jeg erfaret, at IBSE-metoden som didaktisk metode kan være med til at fremme motivation og læring både hos fagligt stærke og fagligt svage elever,« skriver hun i sin konklusion.

I før- og efter-quizzer og gennem observationer, så Souha Seifeddine eleverne udtrykke engagement og fornøjelse under forløbet. Det betyder dog ikke, at metoden altid er velegnet til at fremme elevers motivation og læring, understreger hun. Som kommende fysik/kemilærer bør man overveje, hvordan IBSE-metoden kan bruges, så den tilgodeser de konkrete elevers interesser og behov.

»Ved afprøvning af metoden i praksis har jeg erfaret, at det er vigtigt at modificere IBSE-metoden, så den både består af klasseundervisning og undersøgende arbejde,« fortæller hun.

Man kan inddrage en "forberedelsesfase", hvor eleverne tilegner sig centrale faglige begreber, som så udforskes gennem deres undersøgende arbejde. En sådan kombination kan også være med til at fremme "den kategoriale dannelse", mener hun.

»Didaktisk set lægger IBSE hovedvægten på elevernes "formale dannelse". Men da den kategoriale dannelse udgør en kombination af den formale- og den materiale dannelse, kan IBSE-metoden - jævnfør Klafkis dannelsestænkning - ikke stå alene.

Lærerens rolle i IBSE er at virke som elevernes vejleder undervejs i forløbet, og det vigtigt at gå i dialog med eleverne og stiller dem guidende spørgsmål, så de - jævnfør Vygotsky - kan udvikle sig inden for "nærmeste zone", argumenterer hun.

»Udfordrer man som lærer ikke elevernes forståelse, kan man her risikere, at de ikke rykker sig fagligt og hermed ikke udvider deres forståelse inden for emnet,« og det gælder især fagligt svage elever, understreger Souha Seifeddine. Se hele professionsbachelorprojektet til højre under EKSTRA: Hvordan kan IBSE-metoden være med til at fremme elevernes læring og motivation i fysik/kemi?

Powered by Labrador CMS