1.999 børn på 12 folkeskoler har deltaget i en såkaldt læsevaneundersøgelse, der er en del af ph.d.-afhandlingen "Når børn læser litteratur".

Indvandrerbørn læser flere bøger end etnisk danske børn

Selv om indvandrerbørn har sværere ved at læse end etnisk danske børn, læser de hyppigere og mere målrettet end de etnisk danske børn, viser ny undersøgelse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En spritny undersøgelse af børns læsevaner i fritiden i alderen 9-12 år viser blandt andet følgende:

- Flere børn læser ugentligt i 2010 end i 2000, men færre børn læser dagligt.

- Børn læste flere serie-bøger og flere udenlandske forfattere i 2010 end i 2000.

- Interessen for at læse faldt i en senere alder i 2010 (5.-6. klasse) end i 2000, hvor den faldt allerede i 3.-4. klasse.

-  Børn ville læse mere, hvis der var mere tid og flere bøger med emner, de interesserede sig for.

-  Børnene foretrækker primært seriebøger og bøger med humor og gys.

TV og pc til hygge, bøger til alvor

Undersøgelsen viser videre, at børnene bruger mest tid på TV og computere, især når de vil hygge sig. Når de vil vide noget, prioriterer de bøger højere. Jo ældre de bliver, jo mere tilbøjelige er de til at vælge computer og andre digitale medier frem for bogen.

Piger vil have romatik, drenge action

Der er tydelige overordnede forskelle i holdningen til læsning, både når det gælder køn og etnicitet, viser undersøgelsen desuden:

- Flere drenge foretrækker således læsning, som har et bestemt formål, eller som indeholder action, spænding og filmlignende sekvenser.

- Omvendt foretrækker flere piger læsning om kærlighed, venskab og realistiske problemstillinger, hvor identifikation og detaljerede beskrivelser spiller en vigtig rolle. 

- Indvandrerbørn læser overordnet både hyppigere og mere målrettet end etnisk danske børn, men indvandrerbørn oplever samtidig større og flere udfordringer i forhold til læsning end etnisk danske børn.

Lad børnene læse, hvad de vil

En gennemgående pointe i afhandlingen er, at lærere og forældre med fordel kan se på populærlitteratur med nye og mere nuancerede øjne.

Populære børnebogsserier er en mangfoldig størrelse, som rummer nogle potentialer, der hidtil ikke har været tradition for at dyrke, påpeger Stine Reinholdt Hansen, der har lavet undersøgelsen.

Den indgår i hendes ph.d.-afhandling, som hun forsvarer i dag på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup.

Afhandlingen hedder "Når børn vælger litteratur - læsevaneundersøgelse perspektiveret med kognitive analyser".

1.999 børn fra 12 folkeskoler har deltaget i undersøgelsen.