En pige, der er færdig med sine lektier, hjælper en klassekammerat.

Elever om lektiecafe: Øv, vi skal stadig lave lektier derhjemme

Vi vil have mere tid til at lave lektier på skolen, så vi har fri, når vi går hjem, siger elever på Vangeboskolen i Rudersdal Kommune i Nordsjælland. Tiden kan tages fra de almindelige timer, mener de.

Publiceret

Lektiecafe

Lektiecafe kaldes på Vangeboskolen ToF, Træning ogForberedelse.

- I indskolingen er der ToF hver dag mellem 13.40 og 14.10.Klokken 14.10 står der en pædagog klar, som tager børnene over iSFO'en.

- Mellemtrinnet har ToF den sidste halve time på skoledagenhver dag, på nær fredag.

- 6. årgang har to gange 60 minutters ToF om ugen.

- 7. årgang har ToF to gange om ugen i henholdsvis 60 og 50minutter.

- 8. årgang og 9. årgang har 40 minutters ToF tre gange omugen .

Det er lærere, der står for ToF.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eleverne daffer stiller og roligt ind i klasselokalet. Flere af dem går hen til en papkasse og tager en seddel, inden de sætter sig i grupper og finder bøger, hæfter og p.c.'ere frem. Klokken er 14.55, og frem til 15.35 er der lektiecafe for 8. årgang på Vangeboskolen i Rudersdal Kommune i Nordsjælland.

En pige med en grøn seddel sætter sig ved siden af en dreng, der er ved at lave matematik. Hun hjælper ham. På den grønne seddel står der: "Jeg kan hjælpe mine kammerater".

Hun blev selv færdig med sine matematikopgaver allerede tidligere på dagen i matematik-modullet og hjælper så nu en klassekammerat, der ikke blev færdig. Det er en af ideerne i lektiecafeen her: Elever underviser elever.

Elever om understøttende undervisning: Bare et langt frikvarter

 

"Hvordan er det nu, man deler med brøker"

I lokalet ved siden af sidder fire piger ved et bord og laver matematik.

"Dennis, hvordan er det nu, man deler med brøker?" råber en af dem til læreren, der netop er trådt ind i lokalet.

"Der sidder fire grønne kort inde ved siden af, gå ind og spørg en af dem", svarer Dennis.

Den tygger pigen lidt på. Så rejser hun sig og går i stedet hen til tre piger, der sidder fire-fem meter fra hende. Der ligger ganske vist et gult kort på deres bord, der betyder "Jeg arbejder selv", men hun sætter sig alligevel.

"Nu har jeg fundet ud af det, det er let", siger hun, da hun et par minutter senere sætter sig i sin egen gruppe igen. Hun forklarer det for de andre, og de går i gang med at dividere med brøker.

Det ser ud til at fungere, systemet med sedler: Eleverne sidder stille og roligt og laver lektier sammen, to og to eller i større grupper, fordelt i to lokaler, der ligger ved siden af hinanden. Skolens to 8. klasser har lektiecafe sammen. Enkelte elever har en rød seddel liggende foran sig. Der betyder "Jeg har brug for hjælp".

Noget er galt

Men alligevel er der noget, der er galt. Pigerne, der havde det svært med brøker, kalder journalisten hen til sig.

"Der er for lidt ToF-tid", siger en af dem. Lektiecafe kaldes på Vangeboskolen 'ToF'. Det står for 'Træning og Forberedelse'.

"Vi går i skole til klokken fire nu, og de sagde, at så fik vi ikke lektier for. Men vi er alligevel nødt til lave lektier derhjemme. Vi kan kun nå én ting i ToF.", tilføjer hun.

Vil I hellere have mere ToF-tid og så komme senere hjem?

"Nej, det vil være bedre at 'cutte' noget af de faglige moduler og så flytte det over i ToF. 105 minutter i et modul uden pauser er også ret lang tid. Man bliver træt i hovedet. Og så har man endda ikke fri, når man kommer hjem".

"Vi kan ikke nå lektierne i ToF"

Gruppen med det gule kort har også noget, de gerne vil sige til journalisten. Det samme, faktisk.

"Lærerne giver for mange lektier for, vi kan ikke nå det i ToF. Det sagde de ellers, at vi ville kunne. Vi er nødt til at lave noget derhjemme alligevel, over halvdelen. Og når man først får fri halv fire, er man rigtig træt. Så det er en stressende ramme", siger en.

"Den nye skoleform er ellers fin nok", siger en anden. "Men vi skal have flere frikvarterer, for vi har fået en længere skoledag med flere timer og færre frikvarterer. Og så skal vi have mere ToF-tid. Hvis der så er nogle, der bliver færdige med lektierne før tid, så kan de bare lave noget ekstra, som lærerne har klar".

"Vi vil gerne have fri, når vi går hjem"

"Vi vil gerne have fri, når vi går hjem", siger den tredje. "Det er okay at gå længere tid i skole, når man ikke får nogle lektier for. Sådan sagde de, at de ville blive, men sådan er det ikke blevet".

Journalisten videregiver elevernes kritik til de to lærere i ToF. Det overrasker dem, at eleverne ikke kan nå at blive færdige med skolearbejdet, inden de går hjem.

 "Måske er der nogle lærere, der giver for mange lektier for", siger Dennis. "Vi må blive bedre til at koordinere det".

ToF i indskolingen

Henne i indskolingen, tidligere på dagen, i 2. b, spørger en elev efter frikvarteret: "Har vi ToF nu?". "Ja", svarer en klassekammerat.

Lærer Signe Lundbak klapper i hænderne én gang. Eleverne svarer med et klap og rækker synkront den ene arm i vejret. Småsnakken stopper.

Signe Lundbak spørger ud i klassen, hvad de har for. En dreng siger 'kvadrat' i matematik, "men ikke bare kvadrat, et særligt kvadrat". Han forklarer, hvad det særlige er: Inde i kvadratet skal der være mindre kvadrater, og de skal så farves med forskellige farver.

Signe Lundbak siger tak og spørger klassen: Og i dansk?

En pige siger: "Vi skal skrive en tekst om jætter".

"Og hvad, hvis man allerede er færdig med jætter?" spørger Signe Lundbak.

"Så må man lave de kopier, man er i gang med", svarer pige.

"Ja, så må I gå videre med øve-arkene. Men lektierne først, ellers kommer I bagud".

"Jeg kan nå at hjælpe den enkelte elev"

Eleverne går i gang, og Signe Lundbak går rundt og hjælper dem.

"Forskellen på ToF og en almindelig time er, at jeg her har bedre tid til at hjælpe eleverne. I dag havde vi for eksempel enderim i dansktimen, og dér var der en masse klassesnak. Her går jeg rundt til den enkelte elev", siger Signe Lundbak.

En halv time er gået, og eleverne har nu fri. De bliver hentet af en pædagog. De skal hen i SFO'en nu.

Ordet lektiecafe sender et forkert signal

Lektiecafeen er blevet døbt ToF på Vangeboskolen, fordi ordet 'lektiecafe' sender et forkert signal, mener skoleleder Jesper Wass Hansen.

"Café signalerer kaffe. Og lektier signalerer noget, der bare skal overstås, inden man kan komme i gang med noget, der er sjovere. Så vi har gjort op med det begreb og kalder det 'Træning og Forberedelse', 'ToF'", siger han.

"Træning kender eleverne fra sport. Og de ved af erfaring, at hvis man er velforberedt, går det meget nemmere i skolen", tilføjer Jesper Wass Hansen.

Ifølge folkeskoleloven skal skolerne tilbyde eleverne lektiehjælp to timer om ugen i indskolingen, tre timer på mellemtrinnet og to timer i udskolingen.

Eleverne og deres forældre må selv bestemme om de siger "ja tak" eller "nej tak" til tilbuddet.

Vangeboskolen har kraftigt opfordret forældre og elever til at gå hen i ToF, også de store elever, i hvert fald her i den første måned, så de kan se, om det er noget, de vil bruge også fremover.

Og de kommer faktisk i ToF, også i de store elever, oplyser skolen.      

 

Powered by Labrador CMS