"Jo tættere du er på de kolleger, som kan berige dig, desto større videndeling vil der ske. Derfor indretter vi os, så de afdelinger, der arbejder tættest sammen, kommer til at ligge ved siden af hinanden", fortæller centerleder Troels Jensen fra CSU Slagelse.

Flytning samler opdelt center for specialundervisning i mere end én forstand

Om et år flytter Center for Specialundervisning i Slagelse ind i en nedlagt folkeskole sammen med to skoletilbud for børn. Centret ligger i dag på fire matrikler, og flytningen vil ikke kun samle medarbejderne fysisk. Indretningen af det nye center har allerede bragt dem tættere på hinanden.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

CSU Slagelse bor på fire matrikler i dag, og selv om der ikke er langt mellem afdelingerne, har kommunen besluttet at samle centret på Nørrevangskolen, der har stået tom, siden den blev nedlagt som folkeskole i 2012.

"Kommunen har flere ledige ejendomme, og da vi dels bor i slidte bygninger og dels lejer os til over 2.200 af vores kvadratmetre, har man valgt at flytte os. Der er 200-300 meter mellem vores afdelinger, så det er ikke et kæmpe problem, men vi ser alligevel frem til at komme under fælles tag med de fordele, det giver", siger centerleder Troels Jensen.

Alle afdelinger repræsenteret i arbejdsgruppe

CSU Slagelse har tilbud inden for STU og til folk med læseproblemer, psykiske vanskeligheder, høre- og synsnedsættelser og kommunikative vanskeligheder, herunder senhjerneskadede. En arbejdsgruppe med repræsentanter fra samtlige afdelinger kommer med bud på indretningen af det nye center.

Hjemmeside giver samlet overblik over apps til læsesvage 

"Vi har haft en god proces, siden det blev besluttet, at vi skulle flytte på Nørrevangskolen. Arbejdsgruppen på seks personer er i dialog med arkitekter og ingeniører, og vi har haft cafemøde i pædagogisk råd, hvor hold med deltagere på tværs af afdelingerne er kommet med input til, hvad centret bør indeholde", siger Troels Jensen.

Alle arbejder på at skabe de bedst mulige rammer

Det har haft stor samlende virkning på medarbejderne at have et fælles projekt, oplever centerlederen.

"I et center, hvor nogle beskæftiger sig med unge med fysiske eller psykiske handicap, mens andre laver mobilitytræning for ældre synshandicappede og andre igen træner senhjerneskadede, så de kan vende tilbage til arbejdsmarkedet, bliver man let begrænset i sit speciale. Flytningen berører alle, og alle er interesseret i at skabe de bedst mulige rammer. Derfor er det ekstra vigtigt, at vi har indflydelse på indretningen, og jeg mærker en helt fantastisk energi blandt medarbejderne", siger han.

Tættere naboskab øger videndelingen

Troels Jensen regner med, at flytningen også styrker samarbejdet på længere sigt.

Speciallærere skaber sig arbejde gennem projekter

"Vores styrke er, at specialafdelingerne kan trække på hinandens viden, når vi støder på komplekse sager, så der foregår videndeling i dag. Hele vores fundament bygger på, at vi har et vist volumen og flow, så vi kan opretholde den faglige, organisatoriske og økonomiske bæredygtighed, og jo tættere du er på de kolleger, som kan berige dig, desto større videndeling vil der ske. Derfor indretter vi os, så de afdelinger, der arbejder tættest sammen, kommer til at ligge ved siden af hinanden", fortæller Troels Jensen.

Specialklasserække har efterladt mange mindre lokaler

Den nedlagte Nørrevangskolen blev bygget i begyndelsen af 1970'erne og er handicapvenlig.

"Vi kommer til at råde over 4.300 kvadratmeter og kan samle administration og ledelse, og vi får fælles mødefaciliteter. Der er fuld kælder under skolen, hvor vi vil opbevare hjælpemidler, og vi er så heldige, at Nørrevangskolen havde en specialklasserække, så der er mange mindre lokaler, som passer til vores tilbud om individuel vejledning og undervisning. Men vi har ikke brug for store klasseværelser, så der skal en del gipsvægge op. På vores STU-hold har vi typisk otte elever, så vi deler klasseværelserne i to", siger Troels Jensen.

Politikerne har ikke afsat penge til udefaciliteterne

Politikerne i Slagelse mente, at ombygningen kunne foretages for 14 millioner kroner, men en nærmere gennemgang af den nedlagte skole afslørede, at den trængte til nyt varmesystem, så nu lyder budgettet på 20,5 millioner kroner.

"Det er ikke uden udfordringer at bygge en eksisterende ejendom om, og der bliver ikke meget prestigebyggeri over det nye center. Selv om vi kommer til at disponere over et nyt atletikstadion, får vi en udfordring med udefaciliteterne, for dem er der ikke afsat penge til. Men vi arbejder med fra jord til bord på STU, og der er nogle atriumgårde vi kan indrette, så der er nogle gode elementer i det".

Selve flytningen kan betyde ventetid for borgerne

Byggeriet skal stå klar til indflytning 30. juni næste år, så til den tid venter der medarbejderne en opgave med at pakke flyttekasser og sætte sedler på, så flyttefirmaet kan fordele kasserne i det nye center. Når medarbejderne vender tilbage fra sommerferie, skal de så pakke ud.

"Det kan ikke undgå at få indflydelse på serviceniveauet i en periode, så vi må skrue på charmen over for borgerne. STU-eleverne har krav på et fast ugentlige timetal, så vi er nødt til at appellere til deres tålmodighed, mens vores øvrige aktiviteter er abonnementsfinansieret. Her skriver vi ud til kommunerne efter nytår og fortæller, at flytningen kan betyde lidt ventetid for borgerne".

Kravet om at tjene penge stresser speciallærere

CSU Slagelse har ikke ret mange lærere på arbejdstidsaftalen, da de fleste er ansat som konsulenter. Men for dem der er, venter en logistisk udfordring, da de ifølge aftalen mellem kommunens og Slagelse Lærerkreds skal arbejde den første og den sidste uge af elevernes sommerferie.

"Flytningen kommer til at påvirke deres forberedelsestid, men vi taler allerede om, hvordan vi skal løse det", siger Troels Jensen.

To specialskoler for børn flytter med ind

I første omgang var det alene CSU Slagelse, der skulle rykke ind i Nørrevangskolen, men da det viste sig, at centret ikke får brug for hele skolen, besluttede politikerne, at Havrebjerg Heldagsskole og Klostermarken Skole, som er et specialundervisningstilbud med dagbehandling, også skal rykke ind i den nedlagte folkeskole.

De tre undervisningssteder kommer til at dele mødelokaler, kantine, faglokaler og værksteder, men ellers er de ikke gået i detaljer med, hvad de kan bruge hinanden til.

"Vores tilbud til ældre matcher ikke deres tilbud til udadreagerende børn, men de kan have nogle potentielle STU-elever, så der kan vi få et tæt samarbejde. Ellers må vi se, hvad der naturligt opstår, når vi sidder i samme bygning", siger Troels Jensen fra CSU Slagelse.