Anmeldelse

Villeby - Byparken

Ville Ville flytte til Villeby?

Jeg er sikker på, at læringsunivers Villeby.dk er udarbejdet i den bedste mening. Desværre lever læremidlet på ingen måde op til en pædagogisk-didaktisk formidling, som man kan forvente til nysgerrige og lærevillige skolebørn.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Villeby.dk beskriver sig selv som et digitalt læringsunivers for 0.-4. klasse. Villeby indeholder forløb til alle fag, som kan supplere den daglige undervisning. Ifølge Villeby.dk er det et levende univers med fokus på faglighed, didaktik og oplevelse. Villeby lever desværre ikke tilnærmelsesvis op til, hvad man kan forvente af et læremiddel anno 2014, hverken fagligt, pædagogisk eller formidlingsmæssigt.

Fakta:

Titel: Villeby - Byparken

Forlag: Villeby.dk

Der er ændret flere ting i materalet, siden folkeskolen.dk anmeldte det første gang i slutningen af 2013. Denne genanmeldelse har fokus på udvalgte elementer (dansk, matematik og natur/teknik) inden for universet Byparken til 3.-4. klasse.

Byparken er et omfattende univers med indgange til hele fagrækken. Det er let at navigere rundt mellem de forskellige fag og universer.

Under dansk er der otte indgange til blandt andet genrer, sprog, læsestrategier med flere. Desværre lever det faglige niveau ikke op til mangfoldigheden. Under indgangen til læsestrategi har de tre første slides et lix-tal på 44, der på bibliotekernes hjemmeside karakteriseres som tekst i dagblade og tidsskrifter, men absolut ikke til 3.-4. klasse. På bibliotekernes hjemmeside anbefales det, at tekster til 3.-4. klasse har et lix-tal på 15-25. Ikke desto mindre benytter Villeby.dk på sine slides til "Journalistskole" et lix-tal på 51, som ellers bruges til blandt andet  populærvidenskabelige værker og akademiske udgivelser. Det er ganske enkelt ikke godt nok. Der mangler her en sproglig og en læsepædagogisk bearbejdelse af teksterne.

Den uhensigtsmæssige sproglige tilgang gør sig desværre også gældende inden for matematik. Der fordres et stort sprogligt beredskab for at kunne læse eller forstå teksterne, og de matematiske betegnelser bærer præg af, at teksterne ikke er skrevet af fagpersoner eller er læsepædagogisk bearbejdet.

I natur/teknik-scenariet "Pattedyr" skal man selv gætte sig til dyrenes navne, da kun en del af tekstfelterne med dyrenes navne er synlige. Her lægges der op til læring inden for følgende fire områder: fakta, film, tankekort, spørgsmål. Hvilken læringsteoretisk tilgang der anvendes her, kan jeg ikke gennemskue. I scenariet vises korte film om husdyr og slides om udvalgte pattedyr i naturen. Der sluttes af med en "Husker du" i form af en multiple choice-test på børnehaveniveau og nogle steder også i form af "Tankekort", hvor der fiskes efter helt bestemte svar. Dette er absolut ikke dækkende i forhold til kravene i Fælles Mål. Det faglige indhold og den pædagogisk-didaktiske formidling i scenariet bærer i udpræget grad præg af ikke faguddannede personer.

Villeby.dk lægger i sin præsentation vægt på at være velegnet til tosprogsundervisning, da det indeholder støttesprog på tyrkisk, polsk, somali, arabisk, urdu, tamil og tieng viet (måske vietnamesisk?). Uden på nogen måde at være specialist i tosprogspædagogik vil jeg på ingen måde anbefale at benytte læremidlet i tosprogsundervisningen. Læremidlet er ganske enkelt ikke på et niveau, som tåler oversættelse. En danskfaglig tekst med lix 51 bliver ikke god til 3.-4. klasse af at blive oversat til hverken urdo eller somali.

Jeg vil anbefale Villeby.dk til en start at slette al tekst og gå i samarbejde med et dansk læremiddelforlag om redesign af universet.