Hos Tysklærerforeningen for Grundskolen er man ikke afvisende over for idéen om at ansætte magistre i lærerstillinger.

Skole søger cand.mag til lærerjob

Tranegårdskolen i Gentofte har udvidet søgefeltet efter skolens nye tyskfaglærer og fået ansøgningsboom. Ansøgere behøver ikke at være læreruddannet, magistre er lige så velkomne. Det er i orden, hvis den nye underviser er pædagogisk klædt på, mener tysklærerforeningen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Erfaringen siger os, at det er svært at få en læreruddannet til at tage 25 timer i tysk om ugen", siger skoleleder på Tranegårdskolen, Torben Lind, og tilføjer, at det har været småt med ansøgninger til stillingen som tyskfaglærer tidligere.

Derfor forsøger skolen nu at lokke andre typer af ansøgere til, lige som skolen også har udvidet det geografiske rekrutteringsområde. Jobannoncen er blandt andet slået op i Sønderjylland milevidt fra Gentofte.

Strategien har båret frugt, for skolen har fået 40-50 ansøgninger til stillingen som tyskfaglærer for 5.-9. klassetrin.

Et hav af muligheder med tysk ad Pommern til

Fuldblodstysker

"Vi søger en fuldblodstysker, en fagspecialist, som har fuld koncentration på faget tysk. En, som er super duper hamrende dygtig", siger Torben Lind.

"Sandsynligheden, for at vi ansætter en læreruddannet, er meget stor, og i en optimal udgave bliver det sådan. Vi er bare ikke afvisende over for, at det kan være en anden".

Torben Lind mener ikke, at linjefagskompetente fra læreruddannelsen nødvendigvis har alle de redskaber med, der kræves for at være en dygtig tysklærer.

"Hvis man ser på læreruddannelsen, får eleverne en underviser, der har haft tysk i folkeskolen, måske et par år på gymnasiet, og så et år på seminariet. Det er ikke ret meget og ikke meget mere end dem, de underviser. Linjegfag på et år er ikke imponerende", siger han og understreger, at fagligheden hverken må eller vil blive på bekostning af pædagogikken, hvis skolen ender med at ansætte en cand.mag.  

"Man skal være rigtig dygtig som underviser og til at formidle læring", siger han.

Tranegårdskolen har ikke tidligere haft cand.mag'ere ansat i fuldtidsstillinger.

Pædagogik skal være på plads

Hos Tysklærerforeningen for Grundskolen er man ikke afvisende over for idéen om at ansætte magistre i lærerstillinger.

"Rent principielt tager kommende lærere jo en linjefagsuddannelse på læreruddannelsen for at komme til at undervise i folkeskolen. Men hvis skolerne ikke kan få besat jobbene, må man jo tage en anden ind", siger formand Flemming Nygaard, der så til gengæld formoder og forventer, at skolen sikrer sig, at vedkommende har den nødvendige pædagogiske ballast til at bestride jobbet som lærer.

"Man må forestille sig, at skolen tilbyder et pædagogisk uddannelsesforløb, hvis den ansatte ikke er uddannet pædagogisk i forvejen", siger han.

"Det værste, der kan ske, er, at man siger, at gud og hver mand kan undervise i tysk. Det kan man ikke. Man skal have pædagogisk uddannelse".

Helst lærere - med linjefag

Flemming Nygaard regner dog ikke med, at magistre nu skal ind i skolen og have en masse lærerjobs, da der er en polisk ambition om, at 95 procent af undervisningen i 2020 udøves af linjefagskompetente lærere.

"Rent moralsk skal undervisning i folkeskolen bestrides af læreruddannede linjefagslærere, hvilket jo også er regeringens politik ifølge Antorini", siger han.

Linjefagsdækning halter bagefter

 Find link til jobannoncen til højre for artiklen.

Læs mere

Se jobannoncen her (jobindex.dk)