Antorini var på gulvet for at tegne cirkler på Vanløse Skole og oplevede et eksempel på, hvordan man kan bruge understøttende undervisning i matematik.

Antorini besøgte skole, der er reformeret indefra

På Vanløse Skole indførte de for fire år siden mange elementer, der nu er blevet en del af folkeskolereformen. Undervisningsministeren har besøgt skolen for at høre, hvordan det virker i praksis.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsminister Christine Antorini har besøgt Vanløse Skole for at se, hvordan folkeskolereformen kan se ud ude på skolerne. Her har de i fire år arbejdet med mange af de elementer, der nu gør sig gældende i folkeskolereformen.

"Noget af det, Vanløse Skole har arbejdet med, er hvordan man bruger bevægelse i undervisningen og hvordan de bruger årgangsteams til at lave forskellige typer holdopdelinger. Det har de lavet forsøg med på skolen og efterfølgende delt viden om eksemplariske undervisningsforløb med hinanden. Det er jo noget af det, vi er optagede af i reformen - hvordan skolerne kan videndele på tværs af lærere og medarbejdere omkring undervisningsforløb for at gøre eleverne dygtigere", siger Christine Antorini.

Kommuner kæmper med at finde tid til understøttende undervisning 

"Der har været nogle ansatte, der ville ønske, at hun havde set, hvor besværligt det eksempelvis er at inddrage bevægelse i undervisningen", fortæller Leon Jensen.Skolens møde med undervisningsministeren var forbeholdt ledelsen og en 9. klasse, der skulle vise, hvordan understøttende undervisning fungerer. Ifølge tillidsrepræsentant Leon Jensen har det ærgret nogle, at Christine Antorini kun så skolen fra sin bedste side.

Ændringerne er kommet indefra Vanløse Skole har de seneste fire år arbejdet hårdt på at ændre skolens image som en fravalgsskole til et sted, hvor man har lyst til at sende sine børn hen. Ifølge skolens leder Pia Dalsgaard er det et projekt, der er lykkedes. For det er ikke kun distriktsbørnene, der bliver elever på skolen, fortæller hun. Nu kommer de også udefra.

Skolen er på fjerde år af en femårig udviklingsplan, hvor man har fokus på læring i praksis, mere bevægelse, helhedstænkning i forhold til de enkelte elever, teamstruktur og inddragelse af lokalsamfundet og erhvervslivet. Den hårde indsats har vendt skuden, og skolen har på tredje år øget sit optag samt mindsket skellet mellem de stærkeste og de svageste elever.

"Det har gjort det nemmere for os, at ændringerne ikke er udsprunget af en lov eller en reform - men at det var et ønske indefra om at ændre skolen", siger Pia Dalsgaard.

Debat: "Understøttende undervisning" - folkeskolereformens discount-timer

Kaos efter sommerferien Vanløse Skole har røde tal på bundlinjen, så ændringerne de seneste fire år er hjulpet på vej af 800.000 kr., som skolen fik bevilget af Forebyggelsesfonden i 2011. For pengene søgte skolen hjælp hos konsulentvirksomheden Humi, der hjalp med at formulere skolens værdisæt og målsætninger. Ændringerne faldt ikke i god jord hos alle, og ifølge Pia Dalsgaard tog nogle af medarbejderne også konsekvensen og sagde deres job op.

De resterende lærere har haft fire år til at vænne sig til deres nye virkelighed. Det har dog ikke lettet skolestarten, fortæller tillidsrepræsentant Leon Jensen:

"Lige her før sommeren var der totalt kaos. I mine 33 år som lærer har jeg aldrig oplevet noget lignende. Ledelsen har været god til at lytte, og vi er også kommet tilbage efter sommerferien til nogle ting, der er blevet bedre, men langt fra alt".

Lærer for livet: "Så de kan aflæse verden og lægge nye dimensioner til"

Cirkler i 9.klasse 

Anført af Pia Dalsgaard blev Christine Antorini ledt op til skolens allerøverste etage, hvor 9.e havde matematik. De 19 elever sidder i fem øer i det store klasselokale og har undervisning, som de plejer. De skal lære om cirkler, og efter den teoretiske gennemgang bliver børnene sendt ud i tomandspar, og undervisningsministeren går med. De skal omsætte deres viden til cirkler på gulvet i klassen. Udstyret med kridt, målebånd og snor skal eleverne tegne cirkler og finde omkreds og radius ved hjælp af redskaberne.

Og det er netop øvelser som denne, Christine Antorini har været på udkig efter.

"Vi fik et meget konkret eksempel på, hvordan understøttende undervisning kan bruges i praksis, da eleverne fik at vide, at de havde materiale til rådighed, hvor de kunne arbejde videre med det selv", fortalte Christine Antorini bagefter. 

Powered by Labrador CMS