Anmeldelse

Lær at læse med Tim og Trine

Fælles læseglæde på tablets

Disse apps fryder mit lærerhjerte. Jeg har mødt mange forskellige apps, der tilbyder læsetræning. For første gang smiler jeg og tænker: Ja! Disse apps kan virkelig gøre en forskel.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læsehjælp dækker appen glimrende. Det helt særlige ved denne app er nemlig, at der ved alle funktioner er mulighed for at få både auditiv og visuel støtte til den begyndende læseudvikling.

Fakta:

Titel: Lær at læse med Tim og Trine

Forfatter: Kirsten Bach

Pris: 32

Forlag: Madam Bachs Forlag

Menuen rummer tre funktioner for eleven og to funktioner for voksne. Som voksen kan man inden start orientere sig i ”Om appen” og i indstillinger slå læse- og stavehjælp til og fra. Eleverne kan vælge mellem tre funktioner: ”Læs, stav og skriv”, ”Stav” og ”Skriv”.

Det geniale i ”Læs, stav og skriv” er de muligheder, der åbner sig for barnet på den anden side af skærmen. Der er billede som støtte til ordene, højtlæsning af de enkelte ord ved et simpelt tryk og øvelse samt støtte til forståelse fra ord til sammenhænge.

Et lille men er dog, at der kan opstå forvirring omkring løsningen af opgaven, når der skal overvejes, hvad Trine skriver i en sms, og Tim læser i et brev fra mor, hvis ikke barnet har kendskab til genrerne.

Viderefunktionen leder beskueren til ”Stav”. Et billede og kasser skal sammen hjælpe barnet med at stave. Hvis der staves forkert, siges først ordet, og ved flere fejl siges bogstavets lyd. Når ordet staves rigtigt, kommer en lille animation, som skærper forståelsen af ordet. ”Skriv” slipper fantasien løs. Der arbejdes fortsat med det samme billede, hvor eleverne kan skrive noget til billedet. Her støttes med forslag til ord, som udtales, når man trykker på en lille fugl med megafon.

Da der er flere funktioner at forholde sig til på siderne, kræver appen en vis voksenstøtte, indtil barnet kender funktionerne, men allerede ved andet billede kører det.

”Lær at læse med Tim og Trine” er et glimrende supplement i undervisningen. Den visuelle og auditive støtte gør appen interessant, fordi alle elever arbejder med samme tekst og billede, men har hjælpemidler, i det omfang de har brug for det. De lydlette ord og det appellerende indhold gør appen relevant i alderen fem-ni år. For barnet sammen med den voksne vil denne app være god supplement/erstatning for læsetræning hjemme.

"Tim og Trine i dårligt humør" og "Tim og Trine på tur" bygger videre på samme principper, dog kun med funktionerne "Læs" og "Skriv" i spil. I menuen er første differentieringsmulighed. Her vælger man mellem lix 4, lix 10 og lix 16. I alle tre kategorier er det samme historie med samme billeder og relativt samme indhold. Derfor møder alle elever, uanset læseudvikling, det samme indhold. Det synes jeg er virkelig vigtigt at lægge mærke til.

Disse apps byder på mulighed for, at eleverne er en enhed, uanset hvilket trin i læseudviklingen man er på. Dette retfærdiggør at bruge historierne som en del af undervisningen og arbejde videre med historien i klasseundervisningen med tilpassede krav til den enkelte elev. I selvstændigt arbejde med appen kan eleverne få den støtte, de har brug for, og arbejde sig frem i eget tempo. Derfor kan de bruges i forbindelse med et kortere læsekursus eller som materiale i forbindelse med læsebånd.

Jeg bobler af glæde – det tror jeg også, at børnene kommer til! Det er ikke bare smuk differentiering, men også i den grad spiren til inklusion.

Powered by Labrador CMS