"Fordi vi trives og arbejder så godt sammen, så flytter vi børnene", siger lærer Malou Fournaise om samarbejdet med pædagogen i klassen.

Lærer-pædagogsamarbejde bliver til film

Inklusion går lettere, når pædagoger og lærere samarbejder, lyder erfaringen på Munkebjergskolen i Odense, hvor en lærer og en pædagog sammen er med i en film om at skabe inkluderende fællesskaber.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi syntes, at der var så meget negativ omtale omkring folkeskolen. Her var pludselig en mulighed for at lade forældre og omverden kigge med". 

Lærer Malou Fournaise og pædagog Jette Kristoffersen har samarbejdet i otte år. I 2012 kontaktede en mor til en tidligere elev dem, fordi hun havde oplevet, at netop lærerens og pædagogens samarbejde havde gjort en stor forskel for hendes søn. Som filmproducent i Fjernsynsforeningen mente hun, at deres metoder skulle filmes, så også andre kan nyde godt af erfaringerne fra Odense. 

Det er der kommet filmen "Målugler og Forsoningsblomster" ud af. Filmen følger deres 2. klasse og de udfordringer, der opstår, når forskellige typer børn er samlet. Man ser, hvilke redskaber pædagogen og læreren bruger for at sikre, at alle er med i fællesskabet. Filmen har særligt fokus på de følsomme børn, de stille piger og en blind dreng, som går i klassen.

Inklusion kræver opkvalificerede lærere

"Jeg kan lære af pædagogfagligheden" Ifølge Malou Fournaise giver samarbejdet mellem lærer og pædagog gevinst hos børnene.

"Fordi vi trives og arbejder så godt sammen, så flytter vi børnene", fortæller hun.

Hun lægger vægt på, at der indgåes aftaler både mellem læreren og pædagogen, men også med børnene. Desuden er det vigtigt, at der er afsat tid til fælles planlægning af undervisningen. 

Malou Fournaise føler, at hendes faglighed i løbet af de otte år er blevet udviklet i sparringen med Jette Kristoffersens pædagogiske viden.

"Især i det frie spillerum, hvor jeg godt kan være mere klasselærer-agtig. På den måde åbner hun mit fag", siger hun.

 

Powered by Labrador CMS