PD-projekt:

Privatskoler bør bruge feedback og test

Privatskoler kan fravælge udefrakommende formelle krav, men nogle fravalg kan betyde, at skoler spænder ben for egne muligheder, skriver Pernille Dahl i sit diplomprojekt, hvor hun fremhæver feedback og de nationale test som inspirationskilder.

Publiceret

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på skærmen.

Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som lærer på en privat realskole oplever Pernille Dahl Rasmussen, at evaluering fylder meget i forbindelse med karaktergivning og forældresamtaler, og at systematisk evaluering fylder meget lidt i den daglige undervisning, fortæller hun i sit diplomprojekt fra Via UC.

Undervejs i studiet for at blive uddannet som engelskvejleder er hun derfor blevet optaget af, hvordan hun kan kvalificere sin egen evalueringspraksis i engelsk indenfor de rammer, som arbejdet på en privatskole giver.

»Til denne opgave har jeg valgt blandt andet at undersøge udvalgte evalueringsredskaber, som anvendes i folkeskolen, med det formål at implementere dem i min egen evalueringspraksis. Derudover er det min opgave som engelskvejleder at styrke og udvikle undervisningen i engelsk, og med dette afgangsprojekt er det derfor også mit mål at undersøge, hvordan jeg bedst muligt hjælper mine engelskkolleger til at integrere evaluering i deres undervisning«, skriver hun.

Pernille Dahls problemformulering lyder: »Hvilke evalueringsformer kan med fordel integreres for at udvikle og kvalificere elevernes læringsudbytte i engelsk, og på hvilken måde kan engelskvejlederen bidrage til undervisernes evalueringspraksis?« 

Pernille Dahl ser det som et privilegium, at privatskoler kan fravælge »udefrakommende formelle krav til måden at drive skole og undervisning på«. Men samtidig oplever hun, at nogle af fravalgene kan betyde, at man på privatskoler spænder ben for egne muligheder for fx at skabe evidens for lærernes undervisning og elevernes læring. Pernille Dahl er derfor gået på jagt i folkeskolens evalueringspraksis for at hente viden, erfaring og inspiration til at kunne medvirke til udvikling af evaluering på hendes egen skole og i sin egen engelskundervisning.

Med udgangspunkt i nedslag i evalueringens formelle etableringsproces fortæller hun, »hvorfor evaluering er og bør være en systematiseret del af pædagogisk praksis«. Blandt andet via John Dewey, Lev Vygotskij og en række evalueringsrapporter viser hun, »at det er nødvendigt at tilrettelægge undervisning, der integrerer både formativ og summativ evaluering, for at eleverne får ejerskab, ikke bare til det, der er lært, men også til læreprocessen«. 

Evaluering skaber den nødvendige forbindelse mellem det der er lært, og det der skal og kan læres, skriver hun.  

I undersøgelsen af krav til og muligheder for evaluering i faget engelsk har Pernille Dahl set på feedback og nationale test og fundet, »at begge tilgange har kvaliteter, som vil kunne bidrage positivt til udvikling af evalueringspraksis» på hendes egen skole.  Dertil kommer, at det er muligt at implementere feedback og test, »fordi de som formative redskaber kan indgå i en kommunikativ undervisning og svarer godt til det funktionelle sprogsyn, der bestemmer min (og mine kollegers) engelskundervisning«, lyder hendes vurdering.

»Som engelskvejleder har jeg et medansvar for at fremme en evalueringskultur, som understreger skolens sigte: at udføre en undervisning, som baseres på elevernes individuelle forudsætninger for at skabe de bedste læringsbetingelser for den enkelte. Derfor vil det være naturligt som udgangspunkt at synliggøre det, som vi allerede gør - fx ved at udarbejde en oversigt over de tilgange og redskaber, vi allerede afprøver og anvender i vores engelskundervisning«.

Den evalueringspraksis, der allerede findes, skal ikke forkastes, men »det er hensigten at lade eleverne få indblik i deres egen læreproces«. 

Der skal udvikles en evalueringskultur »med balance mellem summativ og formativ evaluering«, konkluderer Pernille Dahl Rasmussen og henviser til, at John Hattie understreger, at feedbackmetoden kan være en måde at skabe denne balance. »En anden måde kunne være den nationale test integreret som det formative redskab, den oprindeligt var tænkt som«.

Se hele diplomprojektet til højre under EKSTRA: Udvikling af evalueringspraksis i engelsk