Kronik

Elevfeedback højner læringsudbyttet

Rikke Bundgaard har fulgt og analyseret undervisning på The School at Colombia University, hvor lærerne tager afsæt i forskning om undervisning og læring. I sit diplomprojekt viser hun, at en aktiv lærerindsats for at styrke elevernes feedback virker. Erfaringerne kan nemt overføres til Danmark, mener hun.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selv om undervisningsdifferentiering blev indført i 1993-skoleloven som det bærende pædagogiske princip for al undervisning i folkeskolen, et det desværre ikke blevet et bærende princip i al praksis, skriver Rikke Bundgaard i sit diplomprojekt fra UC Nordjylland. De aktuelle krav om inklusion gør det nødvendigt at ændre praksis, så det bliver muligt for de fleste elever at være aktive deltagere i undervisningen på trods af faglige eller sociale vanskeligheder eller diagnoser, mener Bundgaard.. Samtidig skal de dygtigste elever også udfordres optimalt, ligesom det er et centralt krav fra Undervisningsministeriet, at elevernes læringsudbytte skal højnes. I projektet har Rikke Bundgaard fokus på undervisningsstrategier, der fremmer elevfeedback, fordi forskning og metaforskning peger på elevfeeback som særligt fremmende for læringsudbyttet. Et andet fokus er udvikling af praksisnære metoder til undervisningsdifferentiering, fordi forskningen peger på differentiering af undervisningen som et vigtigste parameter for læring hos den enkelte elev. »Hvordan er det muligt at udvikle undervisningsstrategier, der fremmer elevfeedback, så det bliver muligt at udvikle praksisnære metoder til undervisningsdifferentiering?«, spørger hun i projektets problemformulering. Rikke Bundgaard har observeret undervisning på The School at Columbia University, hvor der er tilknyttet læringsforskere og ekspertlærere. »For at få konkretiseret og kontekstualiseret redskaberne til en dansk skolekontekst og egen undervisningspraksis har jeg valgt at inkorporere en række af N.Y.-skolens redskaber og læringsstrategier i et eget undervisningsforløb om Astrid Lindgrens forfatterskab. Hertil har jeg tilføjet egne udviklede skriftlige feedbackformer - ligeledes i henhold til mine observationer og det deraf opståede blik for de potentielle udviklingsfelter og udforskningsområder, der stadig er relativt uopdyrkede indenfor feedback- baseret undervisning«. De konklusioner, hun drager, er relativt lette at implementere og ikke ret omkostningskrævende, mener Bundgaard. Det kræver blot, at man udbreder den forskningsbaserede viden på de enkelte skoler ledelsesmæssigt, administrativt økonomisk og didaktisk. Og, at man vil prioritere, at lærere får mulighed for at udvikle undervisningsmiljøet og egen praksis i den retning, som forskningen og projektet peger på. Rikke Bundgaards observationer på The School at Columbia University og hendes analyse viser, at undervisningen dér bygger på den nyeste uddannelsesforskning. »De håndterer heterogenitet ud fra en proaktiv reaktionsform, bl.a. fordi de sikrer alle elever en god førviden, og løbende indsamler informationer om deres elever og deres læringsproces for at kunne give mulighed for optimalt læringsudbytte«. Der foregår elevfeedback i alle timer. »I særlig grad anvender de feedback på selvregulering af læreprocessen, fordi de kræver, at eleverne skal iagttage og analysere deres egen læring«. Det betyder, at eleverne har en meget aktiv rolle i deres egne læringsprocesser, og lærerne har stor betydning for at tilrettelægge elevernes læreproces. I forlængelse af analysen har Rikke Bundgaard udviklet ti bud på elevfeedback, der gør det muligt at undervisningsdifferentiere, og dermed viser hun, hvordan en analytisk professionaliseret praksis kan iværksættes med afsæt i aktuel forskning. »Læreren kan netop på denne forskningsbaserede tilgang til feedback forbedre egen praksis ved højere grad af undervisningsdifferentiering og dermed øge den enkelte elevs læringsudbytte«.

Læs mere

Powered by Labrador CMS