Anmeldelse

Læs genrer med CL - Billedbøger

Læs genrer med CL - Billedbøger

Med en særlig dansk version af Cooperative Learning gøres mellemtrinseleverne til mere genrebevidste læsere.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man skal lede længe efter en så driftig lærebogsforfatter som Trine May. Ved siden af den omfattende produktion af det prisbelønnede læsebogssystem Fandango, der nu findes til både indskoling, mellemtrin og udskoling, bliver der også tid til dybtgående studier af Cooperative Learning-fænomenet.

Fakta:

Titel: Læs genrer med CL - Billedbøger

Forfatter: Trine May

Pris: 233,75

Sider: 144

Forlag: Gyldendal

Med sidstnævnte henvises til serien “Læs genrer med CL”, som denne bog er en del af. Med genreserien har Trine May koblet Cooperative Learning til sin solide litteraturpædagogiske kapacitet - men i en særlig dansk version, som der redegøres for i bogens sidste afsnit henvendt til læreren.

Ligesom i Fandango-systemet benytter Trine May sig af et spiralprincip, der betyder, at nok skal eleverne slå sværdslag med komplicerede og abstrakte begreber. Til gengæld anvendes disse gentagne gange i stadig nye kontekster, der tilsigter en gradvist mere forankret forståelse og desuden tilgodeser det forhold, at ikke alle elever fanger de danskfaglige pointer ad samme litterære kanal.

Det er rigtig godt tænkt - og jeg har selv haft elever, der efter først at have sukket opgivende pludselig jonglerede hjemmevant med begreber som komposition, perspektivering eller intertekstualitet.

Jeg oplever bogen igennem en fin balance mellem at forklare på elevsprog helt ned i detaljen - og samtidig lægge op til elevernes egne tolkninger og tekstoplevelser. Hver gang noget nyt introduceres, redegøres der præcist for, hvordan der skal arbejdes og med hvad.

Den meget grundige ordliste sidst i bogen vil desuden være nyttig i elevernes proces med at tage ejerskab til de svære danskfaglige begreber - ligesom den lille snes arbejdsark, der kan downloades på seriens hjemmeside.

Der lægges jævnligt op til, at læreren samler op i plenum, og bogens del tre “Outro” er et hjælpsomt oplæg til elevernes evaluering af hele arbejdet med de tre billedbøger "Annas himmel", "Det satans ukrudt" og "Lille lort". Her kan jeg især godt lide, at eleverne skal anvende de tilegnede værktøjer til produktion af deres egen billedbog. Hands on er nu engang den bedste måde at få nye færdigheder til at lejre sig på.

Alt i alt kan man næppe forlange en mere anskuelig og veloplagt formidling af et komplekst stof som dette. Om billedbøger så egentlig er en genre, der tiltrækker elever på 5.-7. klassetrin, kan selvfølgelig diskuteres. Men forhåbentlig vil denne bog medvirke til det.