"Vi har alle sammen ansvaret for inklusionen", siger formand for Rådet for Børns Læring Agi Csonka.

Ledere og KL kæmper om at tage ansvaret for inklusion

Hvem har ansvaret for at inklusionen lykkes? Det mener både skolelederne og kommunerne at de har. Ambassadør for ADHD-foreningen, Anders Stjernholm, pegede på, at lærerne har ansvaret.

Publiceret
"Hvis vi alle sammen er forskellige, er der ingen, der er anderledes. Det tankesæt får vi brug for som samfund", siger formand for skolelederne Claus Hjortdal om inklusion.

Deltagerne i paneldebatten

Agi Csonka, Formand, Rådet for Børns Læring

Stefan Hermann, Medlem af formandskabet, Rådet for BørnsLæring

Claus Hjortdal, Formand for Skolelederforeningen

Anders Stjernholm, Stand-up komiker tv-vært og journalist,Ambassadør for ADHD-foreningen

Anna Mee Allerslev, Formand for KL's Børne- og Kulturudvalg

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mellem tegneserier og børnebøger havde Rådet for Børns Læring inviteret til debat på Biblioteket i Allinge om, hvordan man kan lykkes med, at flere børn bliver en del af fællesskabet.

"Inklusion er ikke en opgave for lærerne alene - det er også en opgave for skoleledere, forvaltninger, politikere, elever og forældre", sagde formand for Rådet for Børns Læring Agi Csonka.

"Ja, det er meget belejligt, at alle har ansvaret", kommenterede en mand blandt publikum. "Men hvem sætter sig for enden af bordet, og tager ansvaret?"

"Vi har alle sammen ansvaret for inklusionen", svarede Agi Csonka, men det var der ikke enighed om i forsamlingen.

"Jeg vil sige det kort, det er skolelederens ansvar", sagde Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen. "Men der er også et ansvar opad for at skabe rammer. Hvis vi ikke er dygtige nok, er der nogle forvaltningsfolk, der skal banke os i hovedet".

KL: Kommunerne har ansvaret for skolereformen

KL: Ansvaret er vores Den ansvarsfordeling, er Anna Mee Allerslev, formand for KL's Børne- og Kulturudvalg (R), ikke enig i.

"Skolelederne siger, at ansvaret er deres, men jeg vil sige, at det er vores ansvar. Det allervigtigste er, at kommunerne får sat nok resurser af. Inklusion er ikke en spareøvelse. Langt de fleste kommuner har ikke sparet på det", sagde Anna Mee Allerslev. Hun udddybede, at der er et politisk ansvar for at sige til skolelederne, hvis de skal se sig om efter et andet arbejde. Hvis politikerne ikke gør det ordentligt, så skal I ikke stemme på os næste gang, tilføjede hun.

Komiker, tv-vært og ambassadør for ADHD-foreningen, Anders Stjernholm har været rundt og holde oplæg for lærere på kurser, om det at have ADHD, og han havde en opsang med til lærerne.

"Jeg vil sige, at ansvaret ligger hos den enkelte lærer. Jeg ser mange lærere rundt om på kurser, der er pisseirriterede over, at deres forhold ændrer sig. Det kræver en mentalitetsforandring".

Rådet for Børns Læring: Både toppen og bunden skal inkluderes

Inklusion handler om læringsmiljøer Rådet for Børns Læring er netop kommet med deres første rapport, der stiller skarpt på inklusion.

"Inklusionsdebatten handler ofte om hvor børn fysisk befinder sig, men inklusion handler i bund og grund om at skabe gode læringsmiljøer for alle børn", siger formand for rådet Agi Csonka.

For Louise Aasberg Paaske Rasmussen, der er bestyrelsesmedlem i Sammenslutningen af Unge Med Handikap, handler inklusion om at børn med  handicap bliver inkluderet i samfundet.

"Børn skal kunne se sig selv som en resurse, når de skal videreuddanne sig og ud på arbejdsmarkedet. Det er vigtigt, at man ikke kun ser på skolen men også på fritids- og foreningslivet - bliver de også inkluderet der?" Louise Aasberg Paaske Rasmussen kom også med en opsang til forældre om at lade være  med at pakke deres børn ind i vat, hvis de har et handicap.

"Det er okay at få lidt skrammer", sagde hun.