Høringssvar: Kun særligt begavede kan nå målene for 3. fremmedsprog

Der er færre timer til at opnå samme slutmål, hvis man har et sprog som 3. fremmedsprog fra 7. klasse, frem for at have det fra 5. klasse. Derfor kan kun højt begavede elever opfylde målene, skriver tysklærernes formand i sit høringssvar til nye Fælles Mål. Sproglærerforeningen har en række ønsker til justeringer i målene for fransk.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det bør her bemærkes, at eleverne i forløbet 5. - 9. klasse har sammenlagt 12 lektioner (1+2+3+3+3), medens eleverne med tysk fra 7. - 9. klasse kun har 9 lektioner (3+3+3) til at opnå det samme resultat. Ministeriet antyder dermed, at kun elever med særlige evner for tysk vil være i stand til at nå disse samme slutmål".

Fælles Mål: Tidlig sprogstart betyder ikke højere slutmål

Sådan skriver formanden for Tysklærerforeningen for Grundskolen, Flemming Nygaard, i sit høringssvar til Undervisningsministeriet vedrørende de nye forenklede Fælles Mål.

Efter skrivegrupperne havde afleveret deres udkast til nye Fælles Mål beskar forligspartierne bag folkeskolereformen timetallet til 3. fremmedsprog, hvad enten der vælges tysk, fransk eller et helt tredje fremmedsprog, men målene er altså endnu ikke ændret.

Forligspartier løber fra aftale om fransk

Udnyt den tidlige sprogstart

De gamle undervisningsmål er med de nye Fælles Mål afløst af konkrete kompetencemål med underordnede videns- og færdighedsmål.

Flemming Nygaard er godt tilfreds med kompetencemålene, der er "helt i tråd med nutidig tyskundervisning!". De underordnede læringsmål kritiseres dog i høringssvaret. For eksempel undrer foreningen sig over, at intonation ikke er en del af målenes første fase. Forskningen viser, at evnen til intonation falder efter det 10. leveår, skriver Flemming Nygaard.

"Det vil derfor være helt oplagt, at rim, rytmer og sange kommer ind i fase 1. Det er det, der er en af de store fordele, ved at man påbegynder sprogindlæringen allerede i 5. klasse", hedder det i høringssvaret.

Blog: "Men han har jo ikke noget på

Desuden efterlyses konkrete eksempler på undervisningsforløb samt en række præciseringer på formuleringer, Flemming Nygaard finder for vage. Blandt andet det sproglige fokus i målene.

"Hvorfor ikke kalde en spade for en spade. Begrebet kommunikativ kompetence, der var fremherskende i 80'ernes fremmedsprogsundervisning betragtede det sproglige fokus ud fra begreberne sproglig handlen og korrekt udtryksform (grammatik). Der skulle, hvis man betragtede de to begreber som placeret på vægtskåle, være ligevægt mellem den sproglige handlen og den sproglige udtryksfærdighed".

Ros til læseplanen

I foreningens høringssvar til læseplanen for tysk bliver der i højere grad delt roser ud.

"I modsætning til forenklede Fælles Mål, som vi tidligere har udtalt os om, er der her tale om en overskuelig og klar beskrivelse af undervisningsforløbene, med gode vejledende eksempler", står der i høringssvaret.

Blog: Kejseren har fået klæder på!

Masser af forslag til rettelser i fransk

Høringssvaret til de nye Fælles Mål for fransk er skrevet af næstformand for Sproglærerforeningen Pia Tosti. Hun har ingen kritik af indholdet i målene. Men:

"Fransk fagudvalg har bemærket et par uheldige formuleringer, der sender forkerte signaler om faget fransk. Fransk fagudvalg gør ligeledes opmærksom på, at sproget i læseplanerne med fordel kunne forenkles flere steder, dette for at lette forståelsen for læseren", står der i høringssvaret.

Læs begge faglige foreningers høringssvar ved at følge link til højre for artiklen.