Tidlig sprogstart giver problemer for lærerne, fordi de har meget kort tid til at integerere de nye Fælles Mål i undervisningen, hedder det blandt andet i høringssvaret til Undervisningsministeret fra Engelsk Fagudvalg, som har Aase Lomholt Thomsen som formand i Sproglærerforeningen.

Udfordring at integrere nye Fælles Mål i Engelsk

Lærerne har meget kort tid til at få integreret målene i deres forberedelse af næste skoleår, især når det drejer sig om tidlig sprogstart, lyder kritikken fra Engelsk Fagudvalg i Sproglærerforeningen i høringssvaret til Undervisningsministeriet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi vil udtrykke vores bekymring over den sene udgivelse af de forenklede Fælles Mål. Vi ser det som en udfordring for sproglærere at integrere målene sent i deres forberedelse af næste skoleår; dette især hvor det drejer sig om tidligere sprogstart."

Sådan skriver formand for Engelsk Fagudvalg fra Sproglærerforening, Aase Lomholt Thomsen, i høringssvaret. Foreningen mener dog overordnet, at det samlede udkast til de forenklede Fælles Mål ser fornuftigt ud med gode specificeringer af kompetenceområder, færdigheds- og vidensmålpar. Dette gælder ifølge foreningen for alle tre fremmedsprog; engelsk, tysk og fransk.

Engelsk og de forenklede fælles mål

Engelsk Fagudvalg har en gennemgående positiv betragtning på de nye forenklede Fælles Mål. Der er gode specificeringer ud fra de forskellige mål, hedder det videre i høringssvaret. Eleverne og deres læring er i fokus, hvor tidligere fælles mål og formål tog udgangspunkt i undervisningsbegrebet.

Sproglærerforeningen fremhæver følgende som positivt:

• Kompetenceområderne er komprimeret til 3: mundtlig kommunikation, skriftlig kommunikation og kultur og samfund. • Læringsstrategier er inddraget i teksten for de fleste områder. • Skriftlig kommunikation er i enkel form med fra starten. • Den internationale dimension er præciseret - og de kompetencer det giver eleverne. • Det er glædeligt at området; Kultur og samfund er beskrevet med en progression, der omfatter kulturmøder for eleverne med andre fra den engelsksprogede verden allerede fra mellemtrinnet. • Målene præciserer områder; De giver bl.a. et vigtigt indblik i de krav man stiller til den tidlige sprogstart. • Sproglig fokus og kommunikations- og sproglæringsstrategier kan virke overvældende, men er også en hjælp, ikke mindst til nye lærere.

Læseplanen: engelsk fra dag 1 Foreningen konstaterer, at mens de forenklede Fælles Mål udtrykker mål for elevernes læring, er læseplanen en hjælp til læreren i forbindelse med tilrettelæggelse, valg af indhold og medier. Læseplanen bygger videre på formål for faget engelsk og på de forenklede Fælles Mål.

"Læseplanen formulerer i indledningen klart engelskfagets rolle som understøtter af elevens interkulturelle kompetencer. Udgangspunktet er et kommunikativt sprogsyn og et helhedssyn på sproglæring og sprogundervisning. Undervisningen skal foregå på engelsk fra dag 1. Læseplanen beskriver progressionen henover de tre faser og betoner vægtning af de forskellige kompetenceområder. Fx er mål for den skriftlige dimension i første fase udeladt, da der i denne fase er fokus på den mundtlige dimension. Ved at sammenligne beskrivelsen i de enkelte faser bliver progressionen tydelig".

It i sprogundervisningen

På vegne af fagudvalget skriver Aase Lumholt Thomsen til slut:

"Brug af it og medier er omfattet i de enkelte kompetenceområder. Desuden er der et særligt afsnit, der nok, sammen med Innovation og entreprenørskab, mere vil opleves som et apendix. Der er klar sammenhæng mellem Formålet for engelsk, de forenklede Fælles Mål og Læseplanen. På baggrund af det grundige forarbejde anbefaler vi kommunerne at gøre læseplanen til deres egen og sikre rammer for lærerne til det vigtige arbejde i fagteamet til hjælp til implementeringen".

Powered by Labrador CMS