Debat

Der er langt fra vision til virkelighed i madkundskab

Kun 6 procent af madkundskabslærerne tror på, at børnene kommer til at opleve en stor forskel på madundervisningen med den nye skolereform. Det viser tal fra Coop Analyse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som projektchef for Coop’s GoCook program, der arbejder for at skabe en generation af børn, der er bedre til at lave mad end deres forældre, ærgrer det mig, at der er så langt fra visionerne i madkundskab til hverdagen i skolekøkkenerne. I Coop har vi i 9 år stået bag GoCook Smagekassen, som er et tilbud med gratis undervisningsmaterialer og råvarer til skolerne. Sidste år deltog 135.000 elever og 3 ud af 4 skoler. Som en opfølgning på Smagekassen har hjemkundskabslærere fra hele landet svaret på vores undersøgelse om fagets muligheder her i april. I alt har 672 hjemkundskabslærere svaret. Resultatet er nedslående. Kun 6 % af lærerne tror, at børnene kommer til at opleve en stor forskel på madundervisningen med den nye skolereform. En af grundene skal findes i betingelserne for faget. På 84 procent af de danske skoler er der 12 kroner eller mindre per elev per undervisningstime. Et tal, der er uændret i fem år, viser vores tal.

Som jeg skrev i Politiken mandag d. 3. juni 2014, så er vi ved at opdrage en generation af mad-analfabeter. Coop Analyse har vist, at kun 4 procent af de danske børn er i køkkenet på en gennemsnitlig dag. Derfor er indsatsen i skolen uhyre vigtig, da forældrene ikke ved, hvordan de skal skabe rammer for madglæde og maddannelse derhjemme.

Det kræver et tæt samarbejde mellem alle aktører på skoleområdet, hvis vi skal gøre op med, at vi generation for generation bliver dårligere til at lave mad. I GoCook udkommer vi med en ny gratis bog til madkundskab i august til et helt års undervisning, og som dækker de nye mål. Det er vores bidrag ud over det, vi allerede gør i dag. En løsrevet bog her, og en mad-konkurrence der rykker dog ikke tilstrækkeligt. Vi vil derfor gerne invitere alle ind i bevægelsen, så vi kan få madkundskab til at blive et fag fyldt af muligheder fra de overordnende målsætninger og helt ind i hverdagens praksis. Lad os stå sammen om, at skabe et bedre MadDanmark for den næste generation. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Powered by Labrador CMS