”Jeg synes, det er helt vildt spændende med det her nye netværk. Det, tror jeg, giver rigtig meget, siger Annette Barner Damgaard fra Kastrupgårdsskolen i Taarnby Kommune.

Nationalt netværk for matematikvejledere er startet

Et nyt nationalt netværk for matematikvejledere har set dagens lys. Målet med netværket er, at lærerne kan udveksle erfaringer og dermed løfte undervisningen, siger lektor på UC Sjælland, Bent Lindhardt, der har været med til at udvikle projektet.

Publiceret
Cirka 650 vejledere og matematikansvarlige på skolerne var mødt op til en heldagskonference i Odense, hvor det nye netværk for matematiklærere blandt andet blev lanceret.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det her er dag 1, hvor vi prøver at starte et fællesskab", indledte Bent Lindhardt sit oplæg om det nye netværk, da det i sidste uge blev lanceret til et kick-off seminar i Odense for 650 matematikvejledere.

Matematikvejleder er vikar, mens lærer taler matematik med elever

Et boost af fagligheden

Danmarks Matematikvejleder Netværk (DMN) er skabt for at styrke båndet mellem det, der sker lokalt på skolerne og på kommunalt, regionalt og nationalt plan, fortæller Bent Lindhardt.

"Tanken med netværket er at skabe et bedre vidensflow. Ikke alle skoler har defineret rollen for, hvem der skal være med til at udvikle det faglige miljø. Mange steder er fagteam nedprioriteret, og derfor kommer faget til at hænge", siger han.

Forskningen viser, at god faglig udvikling kun sker, hvis lærerne selv er med, fortæller Bent Lindhardt.

"Man kan ikke proppe noget ned i halsen på dem, og derfor skal det nye netværk vokse gennem skolens vejledere, matematikansvarlige og skolens fagteam".

"Det skal være et sted, hvor bottom-up og top-down møder hinanden, så for eksempel folk fra fagdidaktiske forskningsmiljøer kan få bredt det nyeste forskning bredere ud", siger Bent Lindhardt.

Regionale tre-bander

En såkaldt tre-bande, der består af en repræsentant fra CFU, UC og Matematiklærerforeningen, skal udgøre regionale sekretariater for DMN. Derudover er der også lokale netværksråd med repræsentanter fra kommuner.

Selve netværket kommer til at foregå på SkoleKom med formelle og uformelle møder. Det er desuden planen at oprette en Matematikvejledernes Dag, hvor vejlederne mødes regionalt.

Bent Lindhardt siger, at en bi-effekt af DMN er bedre koordination mellem de personer og steder, som er engageret i uddannelsen af lærerne.

"Der foregår for mange parallelhandlinger i Danmark, hvor de samme kurser udbydes i forskellige regi, og det kan vi forhåbentlig ændre på nu".

Lærer begejstret for netværk

Annette Barner Damgaard fra Kastrupgårdsskolen i Taarnby Kommune er begejstret for planerne om at skabe et nationalt forum for matematiklærere.

"Jeg synes, det er helt vildt spændende med det her nye netværk. Det, tror jeg, giver rigtig meget, siger hun.

Annnette Barner Damgaard er en blandt 13 af Taarnby Kommunes matematiklærere, som om få uger kan kalde sig uddannet vejleder. Planen er, at disse 13 vejledere fremover skal mødes hver anden uge for at udveksle idéer og trække inspiration fra hinandens undervisning, fortæller hun.

"Sådan et netværk har manglet ude på skolerne. Det med at samle inspiration fra hinandens undervisning er savnet derude".

"Det er tit det problematiske omkring for eksempel elever, der fylder i samtaler med andre lærere. Nu kan vi komme meget tættere på hinandens undervisning, og fokusere på det gode og hvad vi kan videregive til hinanden", siger Annette Barner Damgaard.

Hun har allerede brugt sin erfaring fra uddannelsen til vejleder.

"Jeg har været inde og se min kollegas undervisning og er kommet med feedback på, hvad han kunne gøre anderledes i sin undervisning. Der var for eksempel en pige i klassen, som lå dårligt i sine test, og så kunne vi snakke om, hvad han kunne gøre anderledes. Jeg fortæller ham ikke, hvad han skal ændre på, men får ham til at reflektere over, hvordan han for eksempel indleder sine timer, og om det kan gøres på en anden måde".

 

 

 

 

Læs mere

Se konference-materiale her