Som matematikvejleder skal jeg være en fordel for kollegerne, ellers er det ligegyldigt, siger Margit Holm fra Pedersborg Skole i Sorø

Matematikvejleder er vikar, mens lærer taler matematik med elever

Margit Holm har været matematikvejleder på Pedersborg Skole i Sorø siden 2009. Hun mener, at hun skal være "en fordel for sine kolleger". Sorø Kommune har matematikvejledere på næsten alle skoler, men sådan ser det langt fra ud i alle kommuner. Mandag er der konference i Odense for flere hundrede matematikvejledere.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Matematikvejleder Margit Holm har en PD i matematik og pædagogik fra 2009. Noget har hun selv betalt, andet har skolen betalt. Selve matematikvejlederuddannelsen kan tages på et års fuldtidsstudium eller på deltid over flere år. Uddannelsen er forholdsvis ny, og ikke alle matematikvejledere har den fulde uddannelse, ligesom det er meget forskelligt, hvor mange timer de har til deres vejlederjob. Margit Holm har 300 timer årligt, der står matematikvejleder på.

"Jeg har fået seks lektioner om ugen til to årgange. Det betyder, at jeg i 1.- og 3.-klasserne kommer én lektion om ugen i hver 1. og 3. klasse som vikar. Den time behøver matematiklæreren ikke at forberede, for jeg tager mig af undervisningen. Til gengæld kan læreren bruge lektionen til at tale matematik med en elev fra klassen. Sådan at læreren får kendskab til den enkelte elevs arbejdsformer og kompetencer i faget", fortæller Margit Holm.

"Som matematikvejleder skal jeg være en fordel for kollegerne, ellers er det jo ligegyldigt".

Efter Pisa 2012: Stærke fagteam er vejen frem i matematik

Matematiksamtale med eleven

Hun har udviklet et interview/samtale-skema, som matematiklærerne kan bruge i deres samtale med de enkelte elever. Her er emner om talforståelse, relationer, og eleven skal fortælle om matematik. Skemaet giver mulighed for at læreren kan vælge et lettere spørgsmål eller et sværere spørgsmål alt efter elevens svar. Alle elever skal så vidt muligt spørges om de samme emner, men læreren kan selv udbygge samtaleskemaet.

Det sker ud fra devisen, at den lærer, der har eleven, skal være klog på eleven.

"Denne måde giver mulighed for helt konkrete iagttagelser om, hvad den enkelte elev kan, og det betyder meget, både i hverdagen og når der er forældresamtale.  Vi kan tale om, hvad forældrene konkret kan støtte op med derhjemme. Jeg har også talt med en lærer om en elev netop ud fra samtaleskemaet", fortæller Margit Holm.

"At læreren kommer til at kende den enkelte elev og elevens forhold til matematik flytter mere end at holde et møde om et matematisk emne". 

Netværk og vejledning af kolleger

Som matematikvejleder prøver Margit Holm at dele sin vejledertid mellem indskoling, mellemtrin og udskoling. Hun føler sig ekstra forpligtet til at følge med i, hvad der sker indenfor matematikkens verden pædagogisk. Lige nu arbejder eleverne i Sorø med iPads, så når vejlederne i kommunen mødes, taler de om god brug af tablets, om apps og de udveksler erfaringer.

Nationalt netværk for matematikvejledere

Netop netværksarbejdet og etablering af vejledernetværk kommunalt, regionalt og nationalt vil være i fokus på konferencen i Odense for matematikvejledere mandag den 26. maj. Det er Undervisningsministeriet, Danmarks Matematiklærerforening, Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen, Danske professionshøjskoler University Colleges, Centre for Undervisningsmidler, Børne- og Kulturcheforeningen, der står bag konferencen. Emnerne er foruden netværk fagteamets arbejde, matematikvejlederens rolle, de nye Fælles Mål, ny forskning og viden indenfor matematik.

Et af emnerne er, hvordan man vejleder sine kolleger.

"Det er ikke nemt at være apostlen i egen andegård", som lektor Bent Lindhardt udtrykker det. Han er også daglig leder af Kompetencecenteret for matematikdidaktik, UCSJ.

"Vejledernetværket bliver en krumtap. Her kan man videndele og sørge for udbredelse af information og forskning. Netværket kan stå bag konferencer, og man kan bringe hinanden videre. Matematikvejledere risikerer vidensmæssigt at tørre ind, hvis de ikke hjælper hinanden videre i arbejdet, men sammen kan de udvikle deres undervisning i egen praksis", siger han.

Nye Fælles Mål diskuteret blandt matematiklærere

Fagligheden skal styrkes

Margit Holm bliver også en gang imellem inviteret til at undervise i sine kollegers lektioner, sådan at læreren får mulighed for at iagttage klassen på en anden måde.

"Når vi er to lærere i klassen, kan læreren opdage noget andet end ellers, fordi fokus er flyttet. Det sker også, at en lærer beder mig om at observere noget bestemt i hendes undervisning, som vi så kan tale sammen om bagefter".

Det handler om at styrke fagligheden, mener Margit Holm. Om at komme videre og dybere ned i substansen.

I Sorø bruger matematikvejlederne hinanden to og to eller de mødes i deres netværk 3-4 gange årligt.

Margit Holm har lige fået ekstra timer til et projekt sammen med børnehaven, der ligger tæt på skolen.

"Vi skal undgå, at børnene bliver bange for matematik, og ved at tale med pædagogerne og børnehaveklasselederne om matematik og især om alt det, der har med matematik at gøre, uden at vi sætter talsymboler på, så kommer vi videre. Det er vigtigt, at børnene kan forstå begreber som op og ned, foran og bagved".

Som matematikvejleder udarbejder Margit Holm hvert år en mappe til sin skoleleder. Her står, hvad hun har arbejdet med i dette skoleår og hvilke projekter hun gerne vil sætte i gang næste år, sådan at lederen har mulighed for at afsætte timer til vejlederarbejdet.

 

Læs mere

Læs program til konference formatematikvejledere

Powered by Labrador CMS