"Det vil kræve en anden tænkning for lærerne. Jeg vil kalde det et udtryk for et paradigmeskift", siger en af forfatterne til de foreløbige Fælles Mål for Naturteknologi.

Fælles Mål er ikke en "opskriftsbog" for natur/teknologi, biologi og geografi

Fælles Mål for alle fag er sendt i offentlig høring. Slutmål er afskaffet og erstattet af såkaldte kompetencemål. Det er ikke en ’spændetrøje’ for lærerne, hvis faglighed er respekteret, siger medforfatter til målene for naturteknologi, biologi og geografi.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Indholdet i målene er det samme som før, men det er blevet omformuleret. Vi har kastet indholdet op i luften, og så er det faldet ned på en anden måde, som kompetencebaserede læringsmål, så at sige", siger læringskonsulent i Undervisningsministeriet, Keld Nørgaard, som er medforfatter til Fælles Mål for natur/teknologi, biologi og geografi (Se målene ved at klikke på link til højre for artiklen).

Alle foreløbige Fælles Mål er offentliggjort

"Det vil kræve en anden tænkning for lærerne. Jeg vil kalde det et udtryk for et paradigmeskift. Nu skal lærerne ikke bare sørge for at lave aktiviteter for eleverne, men konkret forholdes sig til, hvad eleverne skal lære".

Kompetencemål er det nye sort

Fremover skal elever inden for hvert af fire kompetenceområder opfylde et kompetencemål. Disse mål er summen af en række af færdigheds- og vidensmål.

For eksempel skal en elev i natur/teknologi i 2. klasse under kompetenceområdet undersøgelser være i stand til at 'udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål'. Der er til dette kompetencemål knyttet seks konkrete færdigheds- og seks vidensmål. Blandt andet skal eleverne have viden om menneskets sanser og kunne udføre undersøgelser i vand.

"Det er ikke en opskriftsbog, lærerne bare kan følge til punkt og prikke. Lærerne skal stadig trække på deres fag-didaktiske kompetencer. De er fagligt uddannede, og det skal respekteres", siger Keld Nørgaard.

Lærere stejler over fagsynet i de nye Fælles Mål

"Der bliver stadig stor manøvredygtighed for lærerne. De forenklede fælles mål er ikke tænkt som en spændetrøje. Nu kan lærerne fokusere mere på, hvad eleverne skal lære, og på hvor langt eleverne flytter sig".

Natur/teknik skifter navn

I samme ombæring som Fælles Mål udkommer, skifter natur/teknik navn til natur/teknologi. Det nye navn omfavner mere, mener Keld Nørgaard.

"Begrebet 'teknik' er relativt snævert i forhold til indholdet i faget", siger han.

"'Teknologi' er et bredere dækkende begreb, som er udtryk for samspillet mellem den nødvendige viden, måden at organisere på og det produkt, som teknikken indgår i. Det vil sige, at der også lægges vægt på proces og anvendelse".

 

 

 

 

Læs mere

Se Fælles Mål for Natur/teknologi, biologi oggeografi