”Jeg tvivler stort på, at det er ret mange dansklærere, der kvalificeret kan undervise i analyse og produktion af multimodal tekst”, siger it-vejledernes formand John Klesner, der ellers er overordnet positiv over for de nye Fælles Mål på it-faglighedens vegne.

Nye Fælles Mål blåstempler it’s plads i fagene

Det er slut med "Faghæfte 48" om it-kompetencer i skolen. Til gengæld gør de nye Fælles Mål det synligt for lærerne, hvordan it er tænkt ind i hvert enkelt fag, lover it-vejledernes formand. Han spår dog, at barren for flere af it-målene må hæves allerede om to år.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"De nye Fælles Mål rydder den tvivl af vejen, der var, når der i de tidligere Fælles Mål for dansk fx stod, at der skulle arbejdes med 'varierende udtryksformer'. Det kunne jo fortolkes på mange måder - nu skal vi sandelig huske folkeviserne eller måske skal vi huske at tænke i digitale tekster", siger it-vejledernes formand John Klesner, der har siddet med i den gruppe, der har sikret, at it er skrevet ind i de nye Fælles Mål for de enkelte fag.  

Han er overordnet tilfreds med, at den medialisering, som børn, unge og samfundet oplever, nu også bliver tydelig og synliggjort igennem folkeskolens Fælles Mål. I danskfaget bliver det eksempelvis allerede fra 1. klasse et mål, at eleverne "kan finde tekster ved at navigere på aldersvarende hjemmesider", og at eleverne "har viden om sideopbygning på hjemmesider".

"Det er godt, at det bliver præciseret, at dét er så dansklærerens opgave og ikke en opgave, der svæver og måske aldrig bliver løst", siger John Klesner.     

Barren bør hæves løbende

Hans største betænkelighed ved de nye it-mål er imidlertid deres levetid.

"Vi oplever jo allerede, at eleverne bringer flere og flere uformelle kompetencer med sig i skole, og samtidig er der kommet it-læringsmål for børnehaveklassen. De skulle jo gerne kvalificere undervisningen der", siger han.

I it-gruppen bag de nye Fælles Mål har man derfor gjort opmærksom på, at barren for en række af de Fælles Mål, der kommer nu, er sat så lavt, at de omom et par år ikke længere vil kunne bruges.

"Halvdelen af landets dagtilbud arbejder målrettet med it, så vi får lige nu en stribe børn ind i skolen, som kommer med nogle kompetencer og hvis vi ikke bliver opmærksom på hele tiden at skabe progression og sammenhæng, så bliver målene måske mere begrænsende end udviklende", advarer John Klesner.     

Matematik-faget undslipper

Når nu faghæfte 48 udgår ,og it-kompetencen bliver fordelt ud på fagene, kunne man være bekymret for, at den generelle digitale dannelse blev glemt. Men det er der ingen grund til, mener John Klesner. Han forsikrer, at der er tænkt på den digitale dannelse i læseplanerne og den generelle vejledning i it og medier, som vil erstatte faghæfte 48.   

John Klesner medgiver dog, at der er nogen fag, der bidrager mere til den digitale dannelse end andre.

"I matematik-faget er det faktisk svært at se, at faget bidrager til den digitale dannelse. Her er it mere bragt ind som et redskab i faget, der kan vælges til eller fra, og på den måde kan måske godt sige, at fagsynet ikke er ajourført med, at vi lever i en tidsalder, hvor medialiseringen er indiskutabel", siger han.  

I hans øjne undslipper matematiklærerne således nogle forpligtigelser i de nye Fælles Mål, hvad angår uddannelsen af mediebevidste, digitale unge.       

"Multimodaliteten burde også have fremgået af Fælles Mål for faget matematik. Når man fx arbejder med grafer, så er disse altid ledsaget af en tekst. Grafer er altid formateret. Det er mærkeligt, at en kommunikationskompetence i den sammenhæng ikke er præciseret i forhold til den digitale dannelse. Det vidner om et ikke-tidsvarende, ikke-opdateret fagsyn", siger han.  

Hvem klarer it-produktionen?

For nylig understregede DPU-lektorerne Thorkild Hanghøj og Rasmus Fink Lorentzen på en konference om danskfagets it-didaktik, vigtigheden af at få prioriteret it-produktionerne i de nye Fælles Mål:

"Hvis ikke man prioriterer de mere produktionsorienterede forløb med tid og mulighed for at fordybe sig med it og medier, så går man glip af nogle rigtig gode muligheder for, at eleverne bliver kreative, produktive og innovative", sagde Thorkild Hanghøj.

Behov for it-kreative dansklærere

John Klesner er enig, men mener rent faktisk, at der er gjort plads til it-produktioner i de ny Fælles Mål. Han ser til gengæld en udfordring, når det kommer til lærernes undervisningskompetencer på netop det felt. Behovet for et kompetenceløft blandt lærerne vil kun blive endnu mere tydeligt nu med de nye Fælles Mål. 

"Jeg tvivler stort på, at det er ret mange dansklærere, der kvalificeret kan undervise i analyse og produktion af multimodal tekst", siger han. 

Læs mere

De nye Fælles Mål for børnehaveklassen