Film og historiske aha-oplevelser

Fiktions- og dokumentarfilm "based on a true story" er en vanskelig genre. Ny bog formidler brugbare redskaber til at skelne skidt fra kanel og finde den historiske substans i dramaet.

Det var Nikolaj Arcels film "En kongelig affære", som for alvor fik mig til at fatte interesse for oplysningstiden og dens store tænkere: For historien om Struensee og Caroline Mathilde, om Danmark i tiden, verden i tiden og tidens indflydelse på, hvordan vi tænker og agerer i dag. Vel vidende at dramaet rimeligvis kommer før den korrekte gengivelse af, hvad der egentlig skete, kan den historiske film også bruges som andet og mere end staffage eller illustration til de skriftlige fremstillinger. Den er sin egen. I hvert fald hvis det står til forfatteren bag undervisningsmaterialet "Historie i levende billeder", lektor i historie og mediefag Rasmus Falbe-Hansen.

Titel: Historie i levende billeder

Forfatter: Rasmus Falbe-Hansen

Pris: 230

Sider: 176

Forlag: Columbus

Materialet indleder med et kort forord til læreren, mens resten af bogen henvender sig til eleverne. Den spænder over tre dele. En teoretisk del, der behandler metoder til analyse af film i historie, en opgavedel, hvor eleverne selv skal analysere udvalgte historiske film, og endelig en inspirationsdel med blandt andet en oversigt over andre interessante film, som Falbe-Hansen har vurderet værdifulde at arbejde videre med. Materialets målgruppe er hf- og gymnasieelever, men også folkeskolens ældste klasser vil med fordel kunne bruge bogens budskaber og øvelser i udviklingen af deres historiebevidsthed og kildekritiske kunnen.

I stedet for at fokusere på filmens grad af historisk korrekthed er vægten lagt på, hvordan filmen – eller dokumentaren - fremstiller sit historiske emne, problemstillinger og udviklinger. Researcharbejdet er grundigt gjort. De udvalgte film vokser positivt i hænderne på læser og motiverer lysten til at se eller gense "De andres liv", "Schindlers liste", "Flammen og Citronen", "Livet er smukt" med flere – nu med en mere analytisk tilgang til substans, som hæver filmen fra en god oplevelse til en lærerig lektion i fortidens forhold.

Om Falbe-Hansen har haft den samme aha-oplevelse, som jeg indledte med, er ikke til at vide, men han har handlet på den historiske films muligheder og formår at behandle det "vanskelige barn i klassen" på en både overskuelig og motiverende facon. "Historie i levende billeder" er et rigtigt godt bud på, hvordan man lødigt kan arbejde med genren i sin undervisning.