Anmeldelse

Skrivetaklinger

Skriv skønlitteratur!

Her kan eleverne lære at skrive skønlitterærer tekster gennem arbejdet med andres tekster, sjove opgaver og basisforklaringer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efter de to bøger om læsetaklinger har Gyldendal her udgivet en bog, der kan lære eleverne at takle det skriftlige arbejde med skønlitteratur. Materialet er beregnet til elever på mellemtrinnet, men det kan også bruges til ældre elever, der har svært ved at organisere deres ideer, så de bliver til en læseværdig, skønlitterær tekst. En del elever, der har dansk som andetsprog, vil også kunne drage fordel af at arbejde med især den sproglige del.
De overordnede genrer drama, lyrik og epik beskrives. Opgaverne er blandt andet at ændre en tekst fra en af disse  genrer til en anden, og forfatteren har også selv ændret tekster, så eleverne kan få en fornemmelse af, hvilke kendetegn hver genre har. Der er også morsomme opgaver, hvor den samme episke tekst ændrer sig fra myte til eventyr, science fiction og realistisk novelle. 
Efter genrearbejdet skal man arbejde med indholdet, herunder med personer, fortæller, handling og komposition. Det præsenterede virker umiddelbart enkelt: Hovedperson, jegfortæller, indledning, handlig/forløb (i en virkelig begrænset udgave), afslutning og rammefortælling. Selv om det forholder sig sådan, vil man som lærer være nødt til at forklare eleverne om de øvrige muligheder, for eksempel de mest brugte andre fortællertyper.
De næste afsnit handler om sprog opdelt i ord, sætninger og hel tekst. Denne opdeling gør det formodentlig lettere for nogle elever at fokusere på det område, de har mest brug for at forstå bedre.
Det sidste afsnit er om virkemidlerne gentagelse, beskrivelse og billedsprog. Det er tre gode og funktionelle virkemidler, som mellemtrinselever vil kunne lære at bruge fornuftigt.
Bogen fremstår som engangsmateriale, men den er beskrevet som anvendelig også som flergangsbog. Det vil man måske også være nødt til af økonomiske grunde, men så ville det have været rart med kopiret til de få sider, man gerne skulle strege under på, ligesom det også ville være rart at have bogen i en form, så man kunne bruge den på den elektroniske tavle. 

Fakta:

Titel: Skrivetaklinger

Forfatter: Kirsten Koch Jensen

Pris: 86,25

Sider: 56

Forlag: Gyldendal